Page 9 - גליון יוני 17
P. 9

‫חלק מחיי המשפחה‬                                                                           ‫דו קיום בפייסבוק‬

‫נועם‪ ,‬אבא לשלוש בנות‪ ,‬רואה את משפחתו כחלק מעבודתו‪ ,‬מהשקפתו מתקוותיו‪.‬‬                    ‫שפת הטכנלוגיה שהיא בינלאומית ונטולת דקדוק‪ ,‬מאפשרת לחשוף ולהיחשף לספר‬
‫"במהלך חופשת הפורים האחרונה‪ ,‬ביקשו מיה וגלי שלי (בנות ‪ 8‬ו‪ )5 -‬להצטרף אלי ליום‬           ‫ולשתף ונועם‪ ,‬כמו כולם‪ ,‬משתמש בה גם הוא‪" .‬אני קיבלתי החלטה מודעת לשקף את‬

               ‫בבית הספר בסאלם (אצלנו אין חופש פורים‪ .)...‬הן נכנסו איתי לכיתות‬              ‫הדברים החוצה‪ ,‬כי אני רוצה להשפיע ולשתף בחוויות מעבר לרמה האישית שלי"‪,‬‬
                                                                                        ‫מסביר נועם‪" ,‬זה מאד משמעותי‪ .‬במעגל החברים שלי יש פרגון גדול‪ .‬אבל גם מעבר‬
         ‫ובהפסקה‬
     ‫הסתובבו איתי‬                                                                                       ‫לזה‪ ,‬ככל שזה מתפרסם‪ ,‬יש תגובות גם במעגלים הרבה יותר רחבים‪.‬‬
  ‫בחצר בית הספר‪.‬‬                                                                        ‫למשל"‪ ,‬הוא מספר‪" ,‬פיגוע הירי ברחוב דיזינגוף בתל אביב‪ ,‬אותו ביצע נשאת מלחם‪,‬‬
 ‫מיד הפכו מיה וגלי‬                                                                      ‫תושב ערערה שבואדי ערה‪ .‬האירוע עורר הדים רבים בואדי ערה והסעיר את האזור‬
  ‫לאטרקציה בבית‬                                                                         ‫כולו וגם את תלמידיי שלי‪ .‬רבים בחברה הערבית גינו את הפיגוע‪ ,‬אולם לראשונה גם‬
   ‫הספר‪ .‬תלמידים‬
  ‫ובעיקר תלמידות‪,‬‬                                                                           ‫שמעתי קולות אחרים‪ .‬נדהמתי והתעצבתי מאוד לראות גם תלמידים שלי מביעים‬
  ‫ניגשו אליהן ורצו‬                                                                      ‫תמיכה בפיגוע‪ .‬למרות שבבתי הספר בחברה הערבית לא נוהגים להכניס פוליטיקה‬

        ‫לדבר איתן‪.‬‬                                                                          ‫לכיתות (תולדה של פיקוח ארוך שנים של הרשויות בישראל)‪ ,‬החלטתי להביא את‬
   ‫מיה וגלי יודעות‬                                                                                             ‫הנושא לכיתות ולשוחח עליו‪ .‬נשמעו דעות רבות‪ ,‬לכאן ולכאן‪.‬‬
 ‫רק מילים ספורות‬
                                                                                             ‫זמן קצר אחר כך התקיים בבית הספר בו לימדתי‪ ,‬בכפר מוסמוס‪ ,‬יום שיא בשפה‬
       ‫בערבית והתלמידות‪ ,‬מכיתה ז'‪ ,‬עדיין לא שולטות בעברית‪ .‬הן היו נבוכה בתחילה‪.‬‬             ‫העברית‪ .‬במהלך היום התקיימה מעין תחרות בין הכיתות‪ ,‬כאשר אנחנו‪ ,‬צוות מורי‬
    ‫אחת התלמידות הושיטה להן יד‪ .‬הן הביטו בי‪ ,‬מחכות למבט מאשר‪ .‬רגע אחר כך הן‬             ‫העברית‪ ,‬ביקשנו מכל כיתה להציג תוצר למידה כלשהו בעברית‪ .‬כיתה ח‪ 2-‬בחרה לייצג‬
     ‫צעדו איתן ברחבי החצר‪ .‬מתרחקות ממני‪ .‬מחויכות‪ .‬החיבור נוצר ברגע‪ .‬כמעט ללא‬                  ‫את נושא הסובלנות באמצעות סרטון‪ .‬לקראת השיעור‪ ,‬ביקשתי משתי תלמידות‬
     ‫מילים‪ .‬הושטה יד‪ .‬נבנה גשר‪ .‬יש לנו הרבה מה ללמוד מהילדים האלה"‪ ,‬אומר נועם‬           ‫שיכתבו טקסט בנושא‪ ,‬כאשר הרעיון היה שכל תלמיד יאמר מילה בסרטון ויחד נרכיב‬
‫בהתרגשות‪" ,‬שאין בהם כעס או שנאה‪ .‬שלא חיים את העבר ולא נושאים על גבם מטעני‬               ‫את המסר כולו‪ .‬בשבוע לאחר מכן הגעתי עם מצלמה‪ ,‬צילמתי את התלמידים וערכתי‬
     ‫כאב של שנים‪ .‬משלבים ידיים וצועדים יחד‪ .‬מאושרים‪ .‬כאן ועכשיו‪ .‬לאחרונה"‪ ,‬הוא‬          ‫את הסרטון‪ .‬הסרטון הוצג בפני ועדת השופטים שזיכתה את המיצג במקום הראשון‪.‬‬
     ‫מספר‪" ,‬התארחנו כל המשפחה בארוחת רמאדן אצל המשפחה המורחבת של אחד‬                    ‫כשהסתיים היום‪ ,‬צפיתי שוב בסרטון‪ .‬ואז הבנתי שלסרטון הזה יש כוח‪ .‬הבנתי שהוא‬
     ‫המורים שאני מלמד איתם בבית הספר‪ .‬הייתי רוצה שזו לא תהיה חוויה יוצאת דופן‬
                                                                                                             ‫לא יכול להישאר בין כתלי בית הספר‪ .‬שהוא חייב לצאת החוצה‪.‬‬
                                        ‫עבור בנותיי‪ .‬שזה יהיה חלק מהיומיום שלהן"‪.‬‬       ‫בתוך ים האלימות הגואה סביבנו‪ ,‬הבנתי שזו הזדמנות להראות לאנשים משני הצדדים‬
                                                                                        ‫שאפשר גם אחרת‪ .‬שחשוב שאמירת הפיוס והקירוב שיצאה מתוך הנוער של ואדי ערה‬
                                                                                        ‫תשמע בחוץ‪ .‬כתבתי פוסט בפייסבוק ופרסמתי את הסרטון‪ .‬ואז קרה דבר שלא ציפיתי‬

                                                                                                ‫לו‪ .‬הסרטון כנראה נגע להרבה אנשים‪ ,‬שהגיבו עליו ושיתפו אותו‪ .‬שבוע אחרי‬
                                                                                        ‫שפרסמתי את הסרטון הוא התגלגל לעמוד הפייסבוק של ידיעות אחרונות‪ .‬עד היום‬

                                                                                            ‫צפו בו כ‪ 40,000-‬איש וזה מרגש מאוד‪ .‬לאחרונה הסרטון אף זכה במקום השלישי‬
                                                                                                                                      ‫בתחרות סרטונים של מורים צעירים"‪.‬‬

                                                                                                                                   ‫חולם ללא גבולות‬

                                                                                        ‫את הגבולות יוצרים בני אדם והם גם אלה שיכולים להסיר אותם ונועם מאמין בכיוון‪.‬‬
                                                                                        ‫"בבית הספר השני בו לימדתי‪ ,‬בכפר סאלם‪ ,‬התחיל להתגלגל בראשי רעיון‪ .‬חשבתי‬
                                                                                        ‫איך אפגיש את התלמידים שלי עם החברה בישראל? איך אסייע בצמצום המרחק? איך‬

                                                                                                                             ‫אוכל להסיר מחסומים‪ ,‬לקרב ולהביא להיכרות?‬

                                             ‫זה מתחיל בקטן‬                                          ‫הרעיון התגלגל ליוזמה‪ ,‬שהוגשה ל'קרן לעידוד יוזמות חינוכיות' והתקבל‪.‬‬
                                                                                                     ‫קיבלנו ‪ 12,000‬שקל‪ ,‬שבאמצעותם הקמנו את מרכז היוזמה בבית הספר‪.‬‬
‫"מידי שנה"‪ ,‬מסכם נועם‪" ,‬התוכנית הולכת ומתרחבת‪ .‬אם בשנה הראשונה‪ ,‬התחלנו תשעה‬
            ‫מורים בבתי ספר באזור ואדי ערה בלבד‪ ,‬הרי שכיום מלמדים בתוכנית כ‪50-‬‬                                             ‫ליוזמה קראנו "أحلام بلا حدود – חולמים ללא גבולות"‪.‬‬
                                                                                           ‫במסגרת היוזמה‪ ,‬נפגשים תלמידי בית הספר עם דמויות שונות מהחברה בישראל‪.‬‬
‫מורים‪ ,‬בפריסה ארצית מהצפון לדרום ולאחרונה אישר משרד החינוך גיוס של כחמישים‬              ‫לכל דמות סיפור משלה‪ .‬סיפור על חלומות ופריצת גבולות‪ .‬גבולות 'שבטיים'‪ ,‬חברתיים‬
‫מורים נוספים לתוכנית לקראת השנה הבאה‪ .‬הייתי רוצה שזה יהיה דבר הרבה יותר טבעי‬            ‫או תדמיתיים‪ .‬יחד עם אורחי היוזמה‪ ,‬עוברים התלמידים מסע‪ ,‬בו כל אחד מהם בוחן‬
‫והרבה יותר נפוץ‪ .‬בשנה הבאה אני הולך ללמד גם בבית הספר הדו‪-‬לשוני בכפר קרע‪ .‬אני‬              ‫את גבולותיו וחלומותיו שלו עצמו‪ .‬באמצעות המפגשים עם אורחי היוזמה‪ ,‬נפגשים‬
‫מאמין שכך צריך לחנך כאן‪ .‬יחד‪ ,‬בעברית וערבית‪ .‬הדו כיווניות‪ ,‬הערבוב‪ ,‬ההיכרות וקירוב‬
‫הלבבות יכולים לבנות כאן חברה חזקה‪ ,‬צודקת וטובה יותר לכולם‪ .‬עתיד טוב יותר לכולם‪.‬‬                                          ‫התלמידים עם ה'שבטים' השונים בחברה בישראל"‪.‬‬
‫בקרוב‪ ,‬בהאא‪ ,‬המורה שאצל משפחתו התארחנו לארוחה‪ ,‬מתחיל פה ברמת השופט קורס‬
‫לערבית מדוברת‪ .‬הרבה חבר'ה נרשמו לקורס וזה מעורר התלהבות‪ .‬אני הגעתי ללמד את‬
‫קרובי משפחתו בכפר שלו (שלוש אחייניות שלו הן תלמידותיי) והנה‪ ,‬הוא בא ללמד את‬
‫חבריי בקיבוץ שלי ומביא איתו את שפתו‪ ,‬תרבותו ועולם הערכים שלו‪ .‬זו דוגמה להדדיות‪,‬‬

                                                 ‫להשפעה הדו כיוונית שיש לדברים"‪.‬‬

                                                               ‫יום השפה והתרבות הערבית‬

‫מגידון | יולי ‪9 2017‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14