Page 7 - גליון יוני 17
P. 7

‫שכנות של אחווה‬

                                                                                     ‫ניצוצות מרגשים‬
                                                                                       ‫של יחד והבנה‬

                                                                                            ‫קבוצות ימ"י (ילדים מלמדים ילדים) סיימו את שנת‬

                                                                                     ‫הפעילות במפגשי סיכום חגיגיים עם הקבוצות השכנות‬
                                                                                                                       ‫ממושירפה וממועאוויה‬

‫אנרגיה רבה מושקעת בתהליכים הפנימיים החד לאומיים‪ .‬משתתפי התוכנית מביאים‬                              ‫מפגשי הסיכום התקיימו במרכז היהודי ערבי לשלום בגבעת חביבה‬
‫עימם בחזרה לכיתות מיומנויות לשיפור הדיאלוג בתוך הכיתות שלנו‪ ,‬ומחויבות לקיים‬                         ‫(הבית החינוכי של התוכנית)‪ ,‬וכללו סדנת תכנון "מרחב חיים משותף"‪,‬‬

                           ‫דיון ערכי ועמוק‪ ,‬מתוך כבוד הדדי לדעות השונות בכיתה‪.‬‬                          ‫ביקור בתערוכה "חמסין"‪ ,‬המוצגת בגלריה לאמנות‪ ,‬וסדנת פרידה‪.‬‬
‫לשמחתנו‪ ,‬חמישה מבוגרי התכנית משכבה ט'‪ ,‬ייצגו את תיכון מגידו והמועצה ויצאו‬                           ‫שני המפגשים התקיימו באווירה נעימה ורגועה ונצרו בתוכם רגעים‬

    ‫בחודש הקרוב במשלחת ימ"י‪ ,Heart To Heart ,‬להתארח במחנה "שומריה" של‬                                                             ‫מרגשים של יחד‪ ,‬אחווה‪ ,‬ידידות והבנה‪.‬‬
    ‫תנועת השומר הצעיר בקנדה ולהיות אורחי הקהילה היהודית בטורונטו‪ .‬המשלחת‬                                ‫שתי הקבוצות‪ ,‬בשכבות ח'‪ ,‬ט'‪ ,‬קיימו שנת פעילות מלאה‪ ,‬הכוללת‬
‫מורכבת מבוגרי תכניות ימ"י‪ ,‬ערבים ויהודים‪ ,‬מרשויות המשתייכות לתוכנית "שותפות בין‬                          ‫עבודה סדנאית חד לאומית מדי שבוע‪ ,‬ושלושה ארבעה מפגשים‬
                                                                                                    ‫משותפים‪ .‬קבוצת ימ"י ח' עבדה עם תיכון מועאוויה וקבוצת ימ"י ט'‬
                                                         ‫קהילות" של גבעת חביבה‪.‬‬
                                                                                                                                              ‫נפגשה עם תיכון מושירפה‪.‬‬
                                                                          ‫דורון ארז‬                 ‫"בזכות ימ"י למדתי על עצמי ועל הזהות היהודית שלי והתנסיתי‬
                                                                                                    ‫בהובלה ובמנהיגות"‪ ,‬סיפר בוגר התוכנית‪ ,‬אסף נחמה מרמת השופט‪.‬‬
                                                                                                    ‫ואכן‪ ,‬התכנית היא רב גונית וכוללת התנסויות ביוזמה והובלה‪ ,‬כמו‬
                                                                                     ‫למשל‪ ,‬ארגון אירוע נטיעות לט"ו בשבט‪ ,‬משותף לנו ולשכנים ממושירפה‪ ,‬לצד מפגשים‬

                                                                                                                ‫ממוקדי שיחות על זהויות ועל שסעים בחברה הישראלית‪.‬‬
                                                                                          ‫השנה קיימנו לראשונה‪ ,‬תהליך עיבוד רב גילאי לסיכום השנה (על מנת לחזק את‬
                                                                                     ‫הגיבוש והגאווה בין משתתפי התוכנית) עם כלל בוגרי ומשתתפי התכנית משכבות‬
                                                                                     ‫ח' עד י'‪ ,‬וכן מפגש חגיגי עם נציגי הנהלת בית הספר‪ ,‬בו הציגו החניכים את התובנות‬

                                                                                                                                                         ‫שלהם מהשנה‪.‬‬
                                                                                             ‫"התכנית העניקה לי חוויה לחיים‪ ,‬וחידדה לי את המשמעות של ערך החברות‬
                                                                                     ‫וההקשבה‪ .‬למדתי עד כמה נחוצה הקשבה אמיתית‪ ,‬בעיקר במפגשים החד לאומיים‪,‬‬
                                                                                          ‫ולא רק במפגשי היהודים ערבים"‪ ,‬אמרה נטע רוזין ממגידו‪ ,‬בוגרת התכנית‪ .‬ואכן‪,‬‬

                                                                         ‫מחסומים‬          ‫סיום תוכנית "חיים‬
                                                                    ‫הוסרו‪ ,‬במיוחד‬        ‫משותפים" באמנות‬
                                                                     ‫מחסום השפה‬            ‫עומרים – מוסמוס‬
                                                                   ‫וברחבי מוסמוס‬
                                                                  ‫ועומרים לסירוגין‬      ‫בשבוע שעבר ציינו‪ ,‬בגבעת חביבה את סיום התוכנית‪ ,‬במפגש חגיגי‪,‬‬
                                                                    ‫שיחקו כדורגל‪,‬‬       ‫שנכחו בו הורים וילדים‪ ,‬צוותי בתי הספר והמדריכים מגבעת חביבה‬
                                                                    ‫תופסת‪ ,‬פטפטו‬
                                                                                     ‫תוכנית "חיים משותפים" באומנות‪ ,‬כללה מפגש של שתי כיתות ד' מעומרים וממוסמוס‪.‬‬
                                                                        ‫על מוזיקה‪,‬‬   ‫הכיתות עורבבו ועבדו בכל אחד מבתי הספר‪ 4 .‬במוסמוס‪ 4 ,‬בעומרים‪ ,‬בהם השתתפו‬
                                                                     ‫אמנות‪ ,‬בגדים‬
                                                                  ‫ועוד‪ ,‬יצרו מיצגים‬                     ‫מורים‪ ,‬הורים ומדריכי אמנות מגבעת חביבה‪ ,‬שהיו המטריה שלנו‪.‬‬
                                                                                                         ‫המפגשים היו חווייתיים‪ ,‬כללו משחקי היכרות ושבירת מחסומים‪.‬‬
                                                                         ‫משותפים‬        ‫העבודה המשותפת‪ ,‬הפעילות המשותפת‪ ,‬המודרכת והחופשית‪ ,‬הביאו את הילדים‬
                                                                  ‫בעברית ובערבית‪.‬‬
                                                                                                                  ‫לגלות שהם מאד דומים‪ ,‬בעלי אותם תחומי התעניינות‪.‬‬
                                                                         ‫אני מקווה‬   ‫התוכנית הסתיימה בתליית שני ציורי קיר‪ ,‬שעליהם עבדו הילדים במהלך המפגשים‪,‬‬
       ‫להמשכיות מפגשים שבכוחם לשנות את פני החברה הישראלית לחיים של שקט‪,‬‬
                                                                                                                                                  ‫בכל אחד מבתי הספר‪.‬‬
                                                              ‫שלווה‪ ,‬ידידות ושלום‪.‬‬       ‫בחרתי להביא קטע מדברי הברכה שנשא מוחמד אגבריה‪ ,‬סגן מנהלת בית הספר‬
‫תודה להורים שליוו‪ ,‬למדריכים מגבעת חביבה שעבדו עם הילדים על שתי עבודות‬
                                                                                                                                                 ‫במוסמוס‪ ,‬רים אגבריה‪:‬‬
                                                   ‫היצירה שנתלו בשני בתי הספר"‪.‬‬      ‫"הרשו לי לומר שלוש מילים חשובות מאוד‪ :‬אפשר ועוד איך לקיים מפגשים חברתיים‪,‬‬
‫ולי‪ ,‬נותר להצטרף לדבריו ולהזמינכם לראות את העבודה המשותפת שתלויה אצלנו‬
‫בבית הספר‪ ,‬ולהודות ליפעת טרופר‪ ,‬מחנכת הכיתה וליאני ברקת‪ ,‬הספרנית שליוו את‬                    ‫תרבותיים‪ ,‬ערכיים ולימודיים בין תלמידים יהודים וערבים בחברה הישראלית‪.‬‬
                                                                                     ‫התהליך המשותף של בית ספר יסודי מוסמוס ובית ספר יסודי עומרים חידדו אצלי את‬
                                                                        ‫התלמידים‪.‬‬
                                                                                                                                   ‫העובדה שקיים צימאון למפגשים אלו‪.‬‬
                                                    ‫אורה שומרון – מנהלת עומרים‬       ‫תחילת המפגשים אופיינו בחשדנות וסטריאוטיפים‪ ,‬לאט לאט הילדים למדו להכיר‬

                                                                                        ‫אחד את השני וגילו תחומי עניין‪ ,‬תחביבים ועיסוקים שאופייניים לילדים בכיתה ד'‪.‬‬

‫מגידון | יולי ‪7 2017‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12