Page 14 - מגידון - אפריל 2016
P. 14
‫חינוך‬

‫גן קסום בחוות אדמה‬

‫ילדי גני החובה מגיעים לחוות אדמה ארבע פעמים בשנה‪ ,‬שכל אחת מהן מוקדשת לנושא אחר הקשור לטבע‪ ,‬לעונות השנה ולמה שקורה בחווה‪ .‬בנוסף לכך‪,‬‬
‫הילדים פועלים ויוצרים ב"גן הקסום"‪ -‬מתחם בחווה שהוכשר במיוחד עבורם‪.‬‬

‫כבר בכניסת הילדים לחווה‪ ,‬מקבלים את פניהם אווזים‪ ,‬ברווזים‪ ,‬טווסים ותרנגולות החופש המטיילות להנאתן ברחבי החווה‪ .‬קבלת פנים זו‪ ,‬מעבירה אותם באחת‪,‬‬
‫לעולם מרתק ומסקרן המאפשר חקר‪ ,‬הנאה וקירבה לטבע‪ .‬כפי שאמר כבר דר' סוס‪" :‬אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים"‪.‬‬
‫החווה היא מקום נפלא וקסום עבור ילדי הגנים‬

‫לאחר חגי תשרי‬
‫הילדים מסיירים בחווה ופוגשים את בעלי החיים הגדלים בה כמו‪ :‬לינדה החזירה‪ ,‬חמורי החמור ולייל‬

‫הסוס‪ .‬מכירים אותם ולומדים על אורח חייהם‪.‬‬
‫בנוסף הילדים מתמקדים בזית ומכינים שמן בבית הבד המסורתי הקיים בחווה‪.‬‬

‫בתחילת החורף‬
‫מתמקד הביקור בבעלי הכנף‪ .‬מבינים מה ההבדל בין ציפורי הבר הנמצאות סביבנו ודואגות לעצמן ובין‬
‫התרנגולות שאנו מגדלים בלול ואנו דואגים להן ולצרכיהן על מנת שיוכלו להתקיים‪ .‬בבריכה המרכזית‬
‫עורכים תצפית על האווזים והברווזים‪ .‬בהמשך‪ ,‬מגיעים למדגרה והמפגש עם אפרוחים שזה עתה נולדו‬

‫מרגש את הילדים‪.‬‬

‫לקראת סיום החורף ובוא האביב‬
‫שמים דגש על הטבע המתחדש ופורץ בכל תפארתו‪ :‬לחרקים‪ ,‬לזוחלים ולבעלי החיים הקטנים עוקבים‬
‫אחר הדבורים שמחפשות צוף ומאביקות את הפרחים‪ .‬לומדים לעקוב ולחפש אחר עקבות וסימנים‬

‫שמשאירים אחריהם חרקים‪ ,‬זחלים וזוחלים קטנים על האדמה ובצמחייה‪ .‬לסיום‪ ,‬מקנחים‬
‫בביקור בחממות‪ ,‬שמלאות מכל טוב בירקות שונים ואף טועמים מהם ומהתבלינים‬

‫הגדלים בחווה בשפע‪.‬‬

‫לקראת הקיץ‬
‫החווה משנה צורתה‪ .‬מצבע ירוק של פריחה והתחדשות לצהוב וחום של תחילת הקיץ‪.‬‬
‫זה זמן טוב לאסוף את זרעי הפרחים היבשים‪ ,‬את זרעי הירקות ולשמור אותם לשנה‬
‫הבאה‪ .‬בחממות בתקופה זו‪ ,‬פוגשים את ירקות הקיץ‪ ,‬כמו עגבניות ומלפפונים במקומם‬
‫הטבעי ולא בחנות‪ .‬זו היא עונת ההמלטות בדיר‪ .‬הילדים מבקרים את העיזים‪ ,‬מאכילים‬
‫אותם‪ ,‬פוגשים את הגדיים ומסתובבים איתם בחווה‪ .‬ברחבי הארץ עוסקים בקציר החיטה‬
‫וסביב החווה שדות חיטה רבים‪ .‬הילדים משחזרים את התהליך המסורתי של הכנת‬
‫הקמח‪ .‬הפרדת המוץ מהתבן‪ ,‬טחינת גרעיני החיטה בעזרת אבני ריחיים הקיימות בחווה‬

‫ומגיעים עד לקמח מלא פרי עמלם‪.‬‬

‫הגן הקסום‬
‫משחקים משחק חופשי עם חומרי טבע‪ ,‬יוצרים באמצעות הקיים סביבם "מחנה" ומסלולי מעבר‪ .‬בפינה אחרת בגן יוצרים בפיסול בחומרי טבע‪ ,‬ציור על אבנים‪ ,‬התנסות באריגה‬

‫עם ומחומרים טבעיים‪ ,‬ובעבודת נגרות‪.‬‬
‫בארגז החול ובפינת העולם הקטן‪ ,‬הבנויים מחומרים טבעיים‪ ,‬מעבדים הילדים את הידע והחוויות שצברו במהלך הביקור בחווה בדרך של משחק דרמטי ורגשי‪.‬‬
‫על יד בריכת הדגים הם מתנסים בהעלאת מים באמצעות בורג ארכימדס‪ .‬החזרתם לבריכה נעשית אל תוך צינור בעל מומנט הפועל כמאזניים‪ .‬כל הציוד נבנה מחומרים בשימוש‬

‫חוזר‪ .‬הילדים עוסקים בחקר וגילוי באופן מכני ומדעי‪.‬‬
‫בגן פינות קטנות המאפשרות גילוי‪ ,‬מעקב וחקר אחר החרקים והזוחלים הנמצאים בהן‪.‬‬
‫מכיוון ש"העם צועד על קיבתו"‪ ,‬נבנה ב"גן הקסום" טאבון המאפשר הכנת פיתות‪ ,‬ואין אושר גדול יותר מאשר‪ ,‬לסיים את היום עם פיתה חמה מהטאבון‪ ,‬שמן זית‪ ,‬לבנה וזעתר‪.‬‬

‫"דירה להשכיר" ‪ -‬לציפורי מגידו‬

‫לפני שלוש שנים נבנה בית כיתות חדש בעומרים‪ .‬עוד במהלך תכנון המבנה נערכו המתכננים לא רק‬
‫לכיתות מודרניות‪ ,‬המותאמות לצרכי למידה‪ ,‬אלא גם‪ ,‬בגג המבנה‪ ,‬תוכננו קינים לציפורים‪.‬‬

‫מנחם הדר – יועץ אקולוגי וסביבתי‪ ,‬שהוביל לאורך שנים את פרוייקט הבז האדום במערכות החינוך במועצה‪,‬‬
‫הנחה את שירה אודסר ‪ -‬מתכננת המבנה‪ ,‬אשר תכננה על פי תרשים מדויק את הקינים‪ ,‬במטרה להנחיל‬
‫לתלמידים ולתושבים את המודעות לקינים‪ ,‬להרבות את הטלות הציפורים החולפות באזור ולהעשיר את‬

‫בעלי הכנף‪ ,‬במיוחד זנים נדירים‪.‬‬
‫הקינים יכולים להיות בכל מבנה או גג של בית פרטי ותושבי המועצה יכולים לפרגן לבעלי הכנף "בדירות‬

‫להשכרה"‪.‬‬
‫לפני שנה "התעניינו בדירות" מספר דררות ולא קרה כלום‪ .‬השנה כבר "שכרו דירות" להטלה‪ ,‬תנשמות‪,‬‬

‫בזים‪ ,‬דררות ועוד‪ .‬כן ירבו!‬

‫‪ 14‬מגידון | יוני ‪2016‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19