Page 8 - מגידון - אפריל 2016
P. 8
‫המרחב הביוספרי‬

‫הקונגרס העולמי הרביעי למרחבים ביוספרים ‪ -‬לימה ‪2016‬‬

‫הגר ראובני – מתאמת המרחב הביוספרי ואיל רום – מנכ"ל החברה הכלכלית השתתפו בקונגרס העולמי הרביעי למרחבים ביוספרים‪ ,‬שהתקיים בלימה בירת פרו‬

‫התוכנית "אדם וביוספרה" של אונסק"ו מציינת השנה ‪ 40‬שנה לקיומה וקונגרס זה‪ ,‬שמתקיים אחת לעשר שנים‪ ,‬מיועד לכל העוסקים במרחבים (שמורות) ביוספרים בעולם‪ .‬השנה‬
‫עמד הכנס בסימן גיבוש חזון חדש לעשור הנוכחי‪.‬‬
‫לכנס הוגדרו על ידי אונסק"ו ‪ 3‬מטרות‪:‬‬

‫‪ .1‬בחינת וסיכום הטמעת תוכניות הפעולה שהוגדרו בכנסים הקודמים בסביליה‪ ,‬פריז ומדריד‪.‬‬
‫‪ .2‬בחינת המשמעויות של ביצוע התוכניות והצבת אתגרים חדשים בפעולות המרחבים הביוספרים בעולם‪.‬‬

‫‪ .3‬השקת תוכנית הפעולה של המרחבים הביוספרים לשנים ‪( 2025-2016‬תוכנית הפעולה של לימה)‪.‬‬
‫המטרה ששמה לעצמה רשת המרחבים הביוספרים העולמית‪ ,‬היא להוות מודל אפקטיבי לאזורים המקדמים פיתוח בר קיימא‪.‬‬
‫מבחינתנו להשתתפותנו בכנס היו שתי מטרות עיקריות‪ .‬האחת‪ ,‬להכיר את האג'נדה העולמית והדגשים שמקדמת אונסק"ו עבור כלל‬

‫המרחבים הביוספרים‪.‬‬
‫השנייה‪ ,‬ליצור קשרים וחיבורים עם מרחבים ביוספרים דומים‪,‬‬

‫במטרה לקדם שיתופי פעולה בתחומי פעילות המרחב‪.‬‬
‫ואכן במהלך הכנס שמענו על הדגשים וההתלבטויות שמלווים‬
‫התנהלות מרחבים אחרים‪ ,‬למדנו עוד על תוכנית הפעולה של‬
‫"תוכנית אדם וביוספרה" לשנים הבאות וראינו שאמנם לכל מרחב‬
‫יש את האופי והייחודיות שלו‪ ,‬אך בתחומים רבים כל המרחבים‬
‫מתמודדים עם דילמות דומות‪ .‬ביחס למטרה השנייה שהצבנו לעצמנו‪ ,‬לייצר קשרים חדשים ולבחון שיתופי‬
‫פעולה‪ ,‬שמחנו לגלות היענות ורצון לשותפות מצד מספר נציגי שמורות ביוספריות איתם נפגשנו (מצרפת‪,‬‬
‫אירלנד‪ ,‬ספרד וגרמניה) בכנס ועם שובנו התחלנו לפעול על מנת להפוך את ההצהרות והנכונות לפרויקטים ממשים‪,‬‬

‫עליהם אנחנו מקווים שנוכל בקרוב לעדכן‪.‬‬
‫שמחנו על ההזדמנות שניתנה לנו לקחת חלק בקונגרס גדול ומשמעותי זה‪ ,‬כחלק משותפות המרחב ברשת העולמית‪.‬‬

‫ילדי רמות מנשה מחוללים שינוי‬

‫כ ‪ 15 -‬ילדים מחברת הילדים של קיבוץ רמות מנשה‪ ,‬מכיתות ד'‪-‬ו'‪ ,‬באו לישיבת הצוות המתאם של המרחב הביוספרי‪ ,‬סיפרו‪ ,‬ביקשו‪ ,‬נימקו ושיכנעו‬

‫ילדי רמות מנשה יורדים מידי חודש למעיין "עין מחוללים"‪ ,‬הנמצא‬
‫בסמוך לקיבוץ ועוסקים בהיכרות עם המעיין ובשמירה על סביבתו‪.‬‬
‫הפרויקט מתנהל זו השנה החמישית בליווי ויוזמה של מישל חכים‪,‬‬
‫תושב הקיבוץ‪ ,‬חברת הילדים של הקיבוץ ובסיוע וליווי מקצועי של‬

‫הרט"ג ‪.‬‬
‫הילדים עם המדריכות הגיעו להשתתף בפגישת הצוות המתאם של‬
‫המרחב הביוספרי‪ ,‬אשר נפגש אחת לשבועיים‪ ,‬במטרה לספר על‬
‫הפעילות שהם עושים ולקדם פתרונות למפגעים הקיימים בשמורה‬
‫ומפריעים להתקיימותם של בעלי החיים בנחל‪ .‬הילדים התריעו על‬
‫הנזק שנוצר כתוצאה ממעבר כלי רכב רבים בנחל‪ ,‬עצים שנופלים‬

‫בסערה‪ ,‬הרחקת בקר ועוד‪.‬‬
‫הילדים באו עם הצעות מעשיות לפתרון חלק מהבעיות שהועלו‬
‫ולאנשי הצוות המתאם לא נותר אלא לקבל ולהסכים‪ .‬הצוות אימץ‬
‫את הצעותיהם של הילדים ובתום דיון החליט לקדם את המענה‬

‫באמצעות רשות הטבע והגנים‪.‬‬
‫"אנו רואים בכם דוגמא וסמל לחיקוי"‪ ,‬אמר איציק חולבסקי ראש המועצה לילדים בסיום המפגש‪" ,‬נלמד מכם ונקים עוד קבוצות ילדים ביישובים ובנחלים שלנו במועצה‪ ,‬לעודד‬

‫פעילות השומרת על אזורנו"‪.‬‬

‫תוכנית שמורת טבע בליבה ‪A3‬‬

‫בישיבה פתוחה לציבור אישרה ביום ג' ‪ 29.3.16‬מליאת המועצה את התוכנית להגדרת חלק‬
‫משטחי ליבה ‪ A3‬לשמורת טבע‬

‫אישור זה הוא סיומו של תהליך ציבורי מקצועי‪ ,‬שהחל בדיון ציבורי בשנת ‪ 2013‬ונמשך בבניית הסכמות‬
‫ציבוריות לעקרונות ניהול ליבות וכן בתוכנית לניהול ליבה ‪ A3‬בשיתוף כל הגורמים המשתמשים בשטח‬

‫ומנהלים אותו‪.‬‬
‫התוכנית שאושרה כוללת הסכמות גם בין רשות הטבע והגנים לקרן הקיימת לישראל לניהול שטחים‬

‫וחלוקת אחריות בין הגופים‪.‬‬
‫תקנון השמורה שיוגש לוועדה המקומית יזרעאלים ולוועדה המחוזית צפון‪ ,‬כולל מנגנון קבוע לשיתוף‬
‫ציבור‪ ,‬שותפות של הצוות המתאם בקביעת הפעולות בשמורה‪ ,‬ושמירה על השטחים כשטחי מרעה‬

‫של ישובי המועצה‪.‬‬
‫תוכנית זו הינה חלק מתוכנית ניהול השטחים הכוללת‪ ,‬אותה מקדמים המרחב הביוספרי והמועצה‬
‫וחלק מיישום עקרונות המרחב הביוספרי ‪ .‬בשלבים הבאים תגובש תוכנית ניהול לשאר הליבות ולאזורי‬

‫החיץ‪.‬‬

‫‪ 8‬מגידון | אפריל ‪2016‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13