Page 9 - מגידון - פברואר 2016
P. 9
‫ביישובים‬

‫תרומתם של עטלפי החרקים למערכת האקולוגית‬
‫באדיבות "בשער" ‪ -‬עלון קיבוץ הזורע‬

‫כל מי ש"זוכה" בקיץ למנה גדושה של הטרדות על ידי יתושים‪ ,‬או יותר מדויק לומר יתושות‪ ,‬המתיישבות עליך בכל מקום גלוי בגוף‪ ,‬עוקצות ומוצצות דם‪ ,‬ישמח בוודאי‬
‫לשמוע על הפרויקט החדש בקיבוץ הזורע ‪ .‬עטלפי החרקים הזוללים את היתושות בתאבון רב‪ ,‬מבטיחים לנו חיים משופרים יותר‪.‬‬
‫לאה פלג מראיינת את ציון ברוך‪ ,‬יוזם הפרוייקט‬

‫"הרעיון לשפר את המערכת האקולוגית בקיבוץ‪ ,‬עלה תוך כדי שיחת חולין אקראית עם‬
‫חברים‪.‬‬

‫אל עטלפי החרקים הגענו דרך הרצון והדחיפה לצמצם את הפגיעה הטורדנית של עקיצות‬
‫היתושות בקיץ‪.‬‬

‫לאחר מחקר הסתבר שעטלפי החרקים יכולים לתרום לנו תרומה משמעותית לצימצום‬
‫כמות היתושים‪ .‬זוהי בהחלט סיבה להוביל את המהלך המתואר בכתבה זו‪.‬‬
‫לידיעה‪ :‬עטלף בודד מסוגל ללכוד ‪ 600‬יתושים בשעה‪.‬‬
‫עטלף החרקים הינו יונק ולמעשה הוא היונק המעופף היחידי‪.‬‬
‫בארץ חיים כ‪ 32 -‬מיני עטלפי ‪ -‬חרקים ומן אחד בודד של עטלף פירות‪.‬‬

‫עטלפי החרקים הם יצורים קטנים שמשקלם נע בין ‪ 30 -3‬גרם וגודלם סנטימטרים בודדים‪.‬‬
‫הם פעילים בקיץ ובחורף הם נכנסים לתרדמת‪.‬‬

‫בעשורים הראשונים להקמת המדינה‪ ,‬היה מקובל לחשוב‪ ,‬שעטלפי החרקים מזיקים‬
‫לחקלאות‪ .‬לכן רססו את מערות הקינון שלהם בכל הארץ‪ .‬כך נפגעה אוכלוסיית העטלפים‪.‬‬

‫רק בשנות ה‪ 90-‬חל מפנה תוך כדי חקר אינטנסיבי על אוכלוסיית העטלפים‪.‬‬
‫אז הגיעו למסקנות באשר לתרומתם ולכן ננקטו מספר פעולות לעידוד התרבותם הטבעית‪.‬‬

‫כגון איסור על כניסה למערות עם נרות דולקים‪.‬‬

‫כאמור‪ ,‬בחורף העטלפים נמצאים בתרדמת וניזונים ממצבור השומן שנאגר בגופם‪.‬‬
‫וכניסה למערות והבהלתם‪ ,‬עלולה לגרום למותם עקב אובדן יתרות האנרגיה ההכרחית‬

‫לקיומם כדי לשרוד את החורף‪ .‬תוחלת החיים שלהם היא בין ‪-20‬ל‪ 30-‬שנה"‪.‬‬
‫⋅ עכשיו‪ ,‬שהשכלנו בתחום‪ ,‬ספר על פרוייקט העטלפים בקיבוץ‪ ,‬איך ניגשים למבצע‬

‫שכזה ומי לוקח בו חלק?‬
‫"בפרוייקט זה משתתפים חברים וילדים רבים‪ .‬חשבתי שנכון יהיה לשלב את הפעילות‬
‫האקולוגית הזאת עם יעדים חינוכיים ובעזרת מערכת החינוך הקיבוצית שלנו‪ .‬פניתי‬
‫אל מערכת החינוך ושם שמחו מאד על הרעיון‪ .‬שכבת כיתות ה' קיבלה על עצמה את‬
‫משימת תיבות הקינון‪ .‬הנושא הצריך את התלמידים לחקור בעצמם את אורחות החיים‬
‫של העטלפים ובנוסף הם בנו פעילות לימודית פרונטאלית וחווייתית עבור המרחב‬

‫הצעיר בנושא העטלפים‪.‬‬
‫סיימנו את בניית תיבות העטלפים ובשבת‪ ,‬כחלק מההפנינג שהתקיים לכבוד‬
‫טו בשבט‪ ,‬תלמידי כיתות ה' חברו לקבוצות מתנדבים מבוגרים בעלי קלאבקרים‪ ,‬ועם‬

‫סולמות ומברגות תלו את ‪ 20‬תיבות הקינון שבנינו ברחבי הקיבוץ"‪.‬‬
‫• אתה חושב שהנושא הזה שנשמע נהדר‪ ,‬יעבוד בשטח? יש לזה תקדים איפשהו?‬
‫"בשנים האחרונות נעשו בארץ מספר פרוייקטים בכיוון זה‪ ,‬ומסתבר שהעטלפים "אימצו"‬
‫תיבות קינון חדשות שניתלו וכבר בשנה הראשונה אוכלסו ‪ %30‬מהתיבות כביתם‪ .‬והדבר‬
‫הכי חשוב שצריך לדעת על עטלפי החרקים הוא‪ :‬שבניגוד לעטלפי‪ -‬פירות‪ ,‬עטלפי‪-‬‬

‫חרקים אינם מלכלכים את קירותינו"‪.‬‬
‫• תודה רבה לך ציון‪ ,‬והצלחה במבצע‪.‬‬
‫במקורותינו נאמר שמעשים טובים מקרבים את הגאולה לעולם‪.‬‬
‫וכמובן ברכה חמה גם לעטלפי החרקים‪ ,‬המוזמנים לחנוך את משכנם החדש בהזורע‪.‬‬
‫מחכים מאד שתראו לנו מה אתם יודעים לעשות‪...‬‬

‫יקנעם מושבה‬

‫פעילות רב דורית לט"ו בשבט‬

‫ט"ו בשבט‪ ,‬החג שזוהה במשך שנים עם נטיעות‪ ,‬מקבל בשנים האחרונות תפנית והופך למעין "יום כדור‬
‫הארץ" היהודי‪ .‬ביום זה אנו מזכירים לעצמנו כי המציאות כולה מורכבת מיחסי גומלין‪ ,‬וכי לאילנות באשר‬

‫הם‪ ,‬יש תפקיד מרכזי בשמירת האיזון במערכת שבה אנו חיים;‬
‫כריתת יערות והרס הטבע אינם אלא כריתת הענף שעליו אנו יושבים‪ ,‬ולכן יש לעצור תופעות אלו‪.‬‬
‫בחרנו לציין את החג בפעילות ברוח הביוספרית‪ :‬נערך "סדר ט"ו בשבט" משותף למשפחות צעירות עם‬
‫מועדון ‪ ,+60‬אשר ישבו יחד סביב שולחנות עגולים‪ ,‬מקושטים ברוח החג‪ .‬לאחריו נערכה סדנה‪ ,‬בה הכינו‬
‫המשתתפים תיקי בד מחולצות שיצאו משימוש‪ .‬אוסף התיקים ינתן למערכת החינוך במושבה וכך יחליפו‬

‫תיקי הבד הרב‪-‬פעמיים את שקיות הניילון בהן נעטפים מדי יום בגדי הילדים בגנים הצעירים‪.‬‬

‫מגידון | פברואר ‪9 2016‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14