Page 17 - מגידון - פברואר 2016
P. 17
‫דוקטור‪ ,‬אני קרוע‬

‫בכריכיה הצמודה לספרייה האזורית בבית ספר תיכון מגידו‪ ,‬מקבל כל ספר קרוע‪ ,‬מלוכלך‪ ,‬מוכתם ומרופט‪ ,‬טיפול ‪ V.I.P‬מידיה האוהבות של שושנה רוזנבלום‪80+ ,‬‬
‫מעין השופט‪ ,‬שמגדירה את המקום במחלקת שיקום ואת עצמה ככירורג של נייר‬

‫שושנה נולדה בארגנטינה‪ ,‬הגיעה לקיבוץ מצר‪ ,‬כשהיא כבר בוגרת האקדמיה לאמנות בארגנטינה‪ ,‬ומשם כעבור מספר שנים‪ ,‬לעין השופט‪.‬‬

‫קבורה כשרה‬ ‫ידי זהב‬
‫"ספרי קריאה מהוצאות קודמות‪ ,‬ישנות‪ ,‬באותיות קטנטנות‪ ,‬אני כבר לא‬ ‫מיד עם הגיעה החלה שושנה ללמד אמנות במבואות עירון (המוסד החינוכי בעין שמר) ואחר כך גם בגן‬
‫מתקנת"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬יש לי שני כרכים של חלף עם הרוח‪ ,‬מפעם‪ ,‬מי יקרא‬ ‫שמואל וגם כשהגיעה לעין השופט המשיכה במקצועה במוסד החינוכי הרי אפרים‪ .‬אבל עם טמפרמנט‬
‫אותם‪ ,‬חבל לעבוד עליהם‪ .‬אז מפנים אותם לגריסה‪ .‬ספרי תנ"ך היו מחלקים‬ ‫של ארגנטינאית וידי זהב‪ ,‬לא הסתפקה שושנה בהוראה והקימה לעצמה סטודיו קטן‪ ,‬בו עבדה בצבעי‬
‫פעם בכיתה ז'‪ .‬היום הילדים מביאים מהבית‪ .‬אבל הדפים כל כך דקים‬ ‫שמן‪ ,‬התמחתה במגזרות ניר ועוד‪ ,‬כל זאת לצד בלעדיות בת ‪ 30‬שנה על הכנת קישוטי חג חנוכה‬
‫והספרים כל כך ישנים שהם מגיעים במצב איום ונורא‪ .‬את אלה שאני כבר‬ ‫בקיבוץ‪ .‬עד היום אחראית שושנה על מספר חוגים בקיבוץ‪ ,‬עסוקה בפעילות בבית האבות המקומי‬
‫ממש לא יכולה לתקן‪ ,‬אוסף איש דתי אחד ועושה להם פעם בשנה הטמנה‬
‫ומתחילה את הבוקר מידי יום במגרש מתקני הכושר‪.‬‬
‫דתית"‪.‬‬
‫ספרים ללא בית‬
‫תחיית המתים‬ ‫"כשבית הספר הפך לתיכון‬
‫בנוסף לספרי הקריאה והלימוד‪ ,‬כורכת שושנה עבור התלמידים גם עבודות‬
‫גמר‪ ,‬חוברות לקראת נסיעה לפולין ועוד וגם משתדלת‪ ,‬ככל שמתיר לה הזמן‪,‬‬ ‫אזורי"‪ ,‬היא מספרת‪,‬‬
‫"התחלתי לעבוד בכריכיה‪,‬‬
‫להיענות לבקשות פרטיות מיוחדות‪.‬‬
‫"אני עושה את העבודה מהלב"‪ ,‬היא אומרת " אז מביאים לי תיקונים‪ .‬ספרי‬ ‫בשיקום ותיקון ספרים‪.‬‬
‫ילדים‪ ,‬ספרים פרטיים‪ ,‬ספרי משפחה למיניהם‪ ,‬ספרי בישול מלפני המבול‬ ‫בלאי ספרי הלימוד הוא‬
‫וספרים עתיקים של אנשים‪ .‬אני עובדת רק עם חומרים מיוחדים‪ .‬לפני שאני‬ ‫מאוד גדול‪ .‬לילדים אין כיתת‬
‫לוקחת ספר לתיקון‪ ,‬אני עושה לו תספורת‪ .‬מורידה מילימטר מהקצה‪ ,‬כדי‬ ‫אם והספרים מטיילים כל‬
‫שיהיה ישר ונקי‪ .‬יש ספרים שמזיעים מעיטוף מיושן‪ ,‬אז אני מורידה אותו‬ ‫היום בילקוטים‪ .‬לפעמים‬
‫בטכניקה מיוחדת‪ ,‬עם דפים מיוחדים וטלק ביניהם‪ .‬יש מצבים שזה ממש‬ ‫נרטבים‪ ,‬לפעמים נזרקים‬
‫על הרצפה‪ ,‬לפעמים יושבים‬
‫תחיית המתים‪ .‬שיקום מלא"‪.‬‬ ‫עליהם‪ ...‬במצב הכי גרוע"‪,‬‬
‫בינתיים שושנה אסירת תודה על העבודה החשובה והמעניינת והאפשרות‬
‫לקום כל בוקר ולהביא תועלת‪" .‬בינתיים אין מי שנושף בעורפי‪ .‬אף אחד לא‬ ‫היא מספרת‪" ,‬מגיעים‬
‫רוצה את המקום‪ .‬למרות שאין החלטה שאחרי סוגרים את המקום‪ .‬כל עוד אני‬ ‫ספרי הערבית‪ ,‬המתמטיקה‬
‫פה‪ ,‬אני שמחה ועושה את המקסימום‪ .‬אולי מפה תצא הקריאה למי שימשיך‬
‫לענפיה והאנגלית‪.‬‬
‫אותי"‪.‬‬ ‫כשהתלמידים נכנסים לבית‬
‫הספר הם משלמים פיקדון‬
‫ומקבלים את כל ספרי הלימוד‪ .‬על כל התקלות‪ ,‬הקפה שנשפך‪ ,‬הכלב שאכל וכדומה‪ ,‬הילדים מביאים‬
‫את הספרים לתיקון‪ .‬אף ספר לא חוזר נכה לכיתה"‪ ,‬היא מכריזה‪" ,‬כולם מטופלים‪ .‬אני ממציאה ומאלתרת‬
‫ובלבד שהספר יצא מפה שלם‪ .‬יש ספרים שכבר ‪ 18‬שנה אני מתקנת והם עדיין בשימוש"‪.‬‬

‫מגידון | פברואר ‪17 2016‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20