Page 17 - מגידון - ינואר 2016
P. 17
‫חינוך‬

‫ראיון עם הורי החינוך המשותף בקשת התקווה מתוך עלון "צו פיוס"‬
‫"היו המון חששות ופחדים בהתחלה אך לא ויתרתי והאמנתי בשינוי"‬

‫והפעם אנו מראיינים את השותפים החשובים ביותר לנו בחינוך המשותף‪ :‬ההורים‪.‬‬
‫אנו פוגשים את ערן דוד‪ ,‬אליקים ולי ואן ספיר‪ ,‬גלעד‪ ,‬שהיו (ועודם) חלק משמעותי בצוות ההקמה של בית הספר 'קשת התקווה' באליקים‪.‬‬
‫בית הספר עשה לפני שנתיים בלבד שינוי עמוק והצטרף לחינוך המשותף של צו פיוס‪ .‬המסע הארוך‪ ,‬הדיונים והשיח בין ההנהלה‪,‬‬

‫המורים‪ ,‬וההורים‪ ,‬יצרו בית ספר מדהים‪ ,‬שחיפש ומצא את דרך המלך‪.‬‬
‫לא רק אנחנו חושבים כך‪ ,‬גם משרד החינוך הכריז כי בית הספר זכה השנה בפרס החינוך של מחוז צפון ויתמודד בשלב הארצי מול בתי‬

‫ספר משאר המחוזות על פרס החינוך הארצי לשנת תשע"ו‪.‬‬
‫אבל‪ ,‬לא תמיד הכל זרם על מי מנוחות‪ ,‬והיו גם סערות בדרך‪...‬‬
‫אנחנו מתיישבים לראיון זוגי עם ערן דוד‪ ,‬בן המושב אליקים ומתגורר בו עד היום‪ ,‬המשמש בתפקיד יו"ר ועד הורים ועם לי ואן ספיר‪,‬‬

‫מקיבוץ גלעד‪.‬‬

‫ערן‪" :‬העבודה הקשה‪ ,‬ההתמדה והאמונה השתלמו‪ .‬המסע עוד לא תם ויש למידה מתמדת‪.‬‬ ‫ספרו לנו קצת על עצמכם ומשפחתכם‪.‬‬
‫מנסיון של שנתיים וחצי אני יכול לומר על ההתמודדות של שתי הקהילות (הדתית והחילונית)‬ ‫לי‪" :‬אנחנו משפחה בת שלושה ילדים ושני הורים‪ .‬בר (‪ )8‬אילון (‪ )6‬ינאי (‪ .)2‬אני‬
‫שהיא יותר התמודדות של ההורים מאשר של הילדים‪ .‬חשוב לשמור על הכבוד ועל שיח פתוח‬ ‫גדלתי בקיבוץ גלעד‪ ,‬עברתי לירושלים‪ ,‬שם פגשתי את ירדן ויחד עברנו לשיקגו‬
‫לשליחות חינוכית ציונית‪ .‬חזרנו לקיבוץ לפני כ‪ 6-‬שנים‪ .‬שנינו עסקנו בחינוך ואני‬
‫ומכבד כי אנחנו באים ליצור משהו ביחד ולא רוצים לפגוע זה בזה‪ ,‬יש לנו מטרה אחת"‪.‬‬
‫עובד עד היום כמורה בבית ספר דמוקרטי בנהלל‪.‬‬
‫האם ייחודו של הבית ספר מחלחל לחיי היום‪-‬יום? האם תוכלו לשתף בסיפור לדוגמה?‬ ‫הילדים הגדולים לומדים בבית ספר קשת התקווה‪ ,‬אילון בכיתה א' ובר בכיתה ג'"‪.‬‬
‫לי‪" :‬הילדים שלנו יודעים היום הרבה יותר על היהדות‪ .‬הם יודעים שירים שחבריהם אינם‬ ‫ערן‪" :‬אני בן ‪ ,41‬נשוי ‪ +‬שלושה ילדים‪ :‬נועה בת ‪ ,16‬רותם בת ‪ 11‬וזיו בן ‪ .7‬אנחנו‬
‫מנהלים אורח חיים דתי ציוני‪ .‬רק זיו נמצא במסגרת החינוך המשותף בבית ספר‬
‫יודעים‪ ,‬יש להם עולם של ערכים שחבריהם בקיבוץ לא מכירים בכלל את שמם‪.‬‬
‫יום אחד נפגשו כמה בנות מהקיבוץ שלומדות ביחד בבית הספר קשת התקווה‪ .‬הן יצאו לשחק‬ ‫קשת התקווה"‪.‬‬

‫והתחילו לשיר את ברכת המזון כמו שיר ילדים"‪.‬‬ ‫מה הביא כל אחד מכם להצטרף להקמת בית ספר משותף?‬
‫ערן‪" :‬עוד לא ניתן להגיד בוודאות כי השילוב מחלחל גם לחיי היומיום‪ .‬מצד שני‪ ,‬יש התארחויות‬
‫של ילדים אחר הצהריים בבתים אחד של השני‪ .‬למשל‪ ,‬בנר ראשון של חנוכה‪ ,‬ילדי הכיתה של‬ ‫לי‪" :‬גדלתי מאוד רחוק מהיהדות אבל לאורך עבודתי בחינוך הכרתי יותר והתחברתי‬
‫בני‪ ,‬זיו‪ ,‬התארחו זה אצל זה להדלקת נרות‪ .‬אצלנו התארחו שלושה מחבריו החילונים של זיו‬ ‫ליהדות החילונית שלי‪.‬‬
‫והיה כיף ונחמד‪ .‬הם מרגישים בנוח ובטבעיות זה עם זה והציצית והכיפה של זיו לא מהווים‬
‫כאשר עמלנו על הקמת בית הספר‪ ,‬הבנתי שהוא נותן לי מענה שמחבר את‬
‫מכשול בחברות שלו עם ילדים שגדלים בבית שונה מאד משלו"‪.‬‬ ‫החילוניות שלי עם חינוך טוב וממלכתי‪ ,‬יחד עם יחס אישי ובית ספר אינטימי‪ ,‬שיוצא‬

‫האם זה שונה מהדרך בה אתה גדלת?‬ ‫מהבועה הקיבוצית ומפגיש את ילדיי עם מגוון של אוכלוסיות וגוונים אנושיים"‪.‬‬
‫ערן‪" :‬לא‪ ,‬הקהילה בה אני חי היא‬ ‫ערן‪" :‬אהבתי את רעיון השילוב‪ .‬בסך הכל כולנו יהודים עם דת אחת"‪.‬‬
‫קהילה משלבת דתיים וחילוניים‪.‬‬
‫אני בן המושב אליקים‪ ,‬תמיד היו‬ ‫האם הייתם שותפים ליוזמה? מה חשבתם בתחילת הדרך?‬
‫במשפחה שלי קרובי משפחה‬ ‫ערן‪" :‬הייתי שותף מתחילת הדרך לחשיבה וליוזמה‪ .‬היו המון חששות ופחדים‬
‫דתיים וקרובי משפחה חילוניים‬ ‫מהשינוי אך לא ויתרתי והאמנתי בשינוי‪ .‬האמונה החזקה הובילה להצלחת המהלך‪.‬‬
‫וככה גדלתי‪ .‬אני חושב שזו הדרך‬
‫הנכונה לעם ישראל‪ -‬להכיר זה‬ ‫ניתן לראות כבר עכשיו שיש תוצאות טובות למהלך‪.‬‬
‫את זה ולגדול יחד"‪.‬‬ ‫חשוב לי לומר להורים שנמצאים בתהליך במקומות אחרים‪ :‬זוהי הזדמנות‪ .‬הזדמנות‬
‫לי‪" :‬שונה מאוד‪ ,‬אני לא הכרתי‬ ‫לקחת חלק בבניית בית ספר כפי שראיתם בחלומכם‪ .‬הזדמנות ליצור עבור ילדיכם‬
‫את היהדות לפני שהגעתי לצבא‪.‬‬
‫לא היה לי מושג מה הם הערכים‬ ‫מסגרת טובה יותר‪ ,‬עוטפת יותר"‪.‬‬
‫שעליהם גדלתי עד שלא יכולתי‬ ‫לי‪" :‬בתחילת הדרך הייתי פרויקטור של תהליך החיבור בין הקיבוצים החילוניים ובית‬
‫הספר‪ .‬תוך כדי התהליך עלתה האפשרות להכניס את בתנו הגדולה למחזור הראשון‬
‫להשוות אותם לערכים של אחרים‪ .‬אני גם גדלתי בבועה קיבוצית קטנה‪ ,‬שרק תנועת הנוער‬
‫איפשרה לי לצאת ממנה לפעמים"‪.‬‬ ‫של בית הספר‪ .‬וכך עשינו"‪.‬‬

‫בפרספקטיבה של שנתיים מיום הקמת בית הספר‪ ,‬מה יש לכם לומר על‬
‫המסע הארוך‪ -‬משלבי ההקמה ועד היום כשהוא מצליח וצומח?‬

‫לי‪" :‬המסע עד כאן לא היה פשוט‪ .‬להיות היחידים מקיבוצנו שהולכים לבית ספר‬
‫אחר‪ ,‬גרר אחריו הרבה דעות קדומות והרבה הערות לא נעימות גם לנו וגם לילדינו‪.‬‬
‫לעומת זאת העבודה ההורית על יצירת קהילה בית ספרית של הורים פעילים‪,‬‬

‫הייתה מהנה ונעימה‪ ,‬מלאה במפגשים עם אנשים מדהימים ומחויבים"‪.‬‬

‫מגידון | ינואר ‪17 2016‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20