Page 6 - מגידון - דצמבר 2015
P. 6
‫נקודות קטנות של שפיות‬

‫מיכל פרי‪ ,‬רמות מנשה‪ ,‬משתתפת מזה מספר חודשים בפרוייקט משפחות ערביות ויהודיות‬

‫בחודשים האחרונים השתתפה מיכל פרי כמנחה בפרוייקט משפחות‪ ,‬שהפגיש בין משפחות ערביות ויהודיות‪ ,‬בחסות התנועה הרפורמית בישראל וגבעת חביבה‪.‬‬

‫התמקדות בדומה‪ ,‬במשותף ובמחבר‬

‫"המטרה היתה להפגיש בין משפחות ערביות ויהודיות וליצור קשרי חברות"‪ ,‬מספרת‬
‫מיכל‪" ,‬הרעיון הוא חדשני וייחודי‪ ,‬מכיוון שמפגשי יהודים וערבים היו לאורך כל‬
‫השנים בין סטודנטים‪ ,‬או בין תלמידים‪ ,‬אבל לא היתה מסגרת שמפגישה בין משפחות‬
‫שלמות ויוצרת קשרים חברתיים בין ההורים והילדים‪ .‬מסגרת שכזו יוצרת חיבור‬
‫שונה ולא פורמלי ומאפשרת להורים גם להוות דוגמא אישית לילדים‪ .‬זווית חדשנית‬
‫נוספת בפרוייקט"‪ ,‬מוסיפה מיכל‪" ,‬היא ההתמקדות בדומה‪ ,‬במשותף ובמחבר ופחות‬

‫בקונפליקט עצמו"‪.‬‬

‫הנחייה משותפת‬

‫"היוזמה לפרוייקט היתה של התנועה הרפורמית בישראל‪ .‬הם הגו את הרעיון וגייסו‬
‫כספים עבורו מתרומות ייחודיות‪ .‬ע'אזל אבו ריא‪ ,‬מגבעת חביבה‪ ,‬בנה תוכנית אב‬
‫למפגשים וגבעת חביבה היתה הגוף המבצע מבחינת ההנחייה של המפגשים‪ .‬על‬
‫גיוס המשפחות הופקדו מיכלי קן‪-‬תור מטעם מגידו (שמוסמכת לרבה בימים אלה‬
‫במסגרת התנועה הרפורמית)‪ ,‬וריאם אגבאריה מזלפה‪ .‬המפגשים הונחו במשותף‪,‬‬
‫על ידי שני מנחים קבועים‪ ,‬ערבי ויהודי‪ ,‬ונפלה בחלקי הזכות להיות מנחה במפגשים‬
‫במגידו וכן במועצה מקומית גלבוע‪ .‬בשלב זה של הפרוייקט התקיימו שתי קבוצות‪ :‬קבוצה אחת במגידו‪ ,‬אליה הגיעו משתתפים יהודים ברובם מקיבוץ מגידו‪ ,‬ומשתתפים ערבים‬
‫ממעלה עירון‪ :‬זלפה ואום אל פאחם‪ .‬בקבוצה השנייה‪ ,‬שהתקיימה בגלבוע‪ ,‬הגיעו משתתפים יהודים מבית השיטה‪ ,‬גן נר וכפר יחזקאל‪ ,‬ומשתתפים ערבים מנעורה‪ ,‬סאלם ומוקיבלה"‪.‬‬

‫נמנעים מ"פיצוצים"‬

‫"כל קבוצה קיימה שבעה מפגשים‪ :‬מפגש חד לאומי ראשון להיכרות ולאחר מכן שישה מפגשים משותפים‪ .‬המפגשים נערכו בסופי שבוע‪ ,‬אחת לחודש וכל מפגש נשא אופי שונה‪.‬‬
‫היה מפגש היכרות‪ ,‬מפגש טיול‪ ,‬מפגש חגיגת רמדאן‪ ,‬מפגש קבלת שבת ועוד‪ .‬כל קבוצה עם האופי הייחודי לה והפעילות המתאימה לה‪ ,‬כשהבסיס של המפגשים היה פעילות‬
‫חוויתית משותפת‪ ,‬במשך כשעתיים ולאחר מכן אירוח בבתים‪ ,‬פעם ביישוב יהודי ופעם ביישוב ערבי‪ .‬הדגש במפגשים היה על פעילות חיובית מחברת‪ .‬כמובן שאי אפשר היה‬
‫להימנע לחלוטין משיחות בלתי פורמליות על נושאים פוליטיים‪ ,‬אבל נמנענו באופן מכוון מהעלאת נושאים נפיצים לדיון‪ .‬היתה בכך גם החלטה עקרונית שמטרתה לבנות בסיס‬

‫יציב של שותפות ובמקביל רצון ליצור תכנים המותאמים גם לילדים הקטנים שהשתתפו במפגשים‪.‬‬
‫"בסך הכל"‪ ,‬מציינת מיכל‪" ,‬לא הרגשנו מתחים בקבוצה‪ ,‬והקשיים היו בעיקר‬
‫קשיים ארגוניים‪ .‬היו לעיתים קשיים בגיוס משפחות להשתתפות וכן קשיים‬
‫במציאת זמן משותף שבו כל המשפחות יוכלו להגיע (תארו לכם לארגן כל‬
‫חודש מפגש ל ‪ 12‬משפחות ולהתאים את הזמן לכולם‪.)...‬‬

‫רוצים להיות חברים‬

‫שאלנו את מיכל האם וכיצד השפיעו הימים הקשים בתקופה האחרונה על‬
‫המפגשים‪" .‬אין ספק שהתקופה האחרונה השפיעה בצורה משמעותית על‬
‫המשתתפים‪ .‬היא חיזקה מאוד את הצורך האישי של כל אחד מהמשתתפים‬
‫בקיום הקבוצה‪ ,‬בשמירה על המתינות‪ ,‬בהבנה שלא הכל נראה כמו בתקשורת‪.‬‬
‫חשנו גם שמחה על כך שלכולנו היום יש חברים שחושבים כמונו ופשוט רוצים‬
‫להיות חברים‪ .‬המשתתפים גם דיווחו על הקבוצה כמקום של דוגמא לילדים‪,‬‬
‫להראות להם בתוך הפחד שיש גם צד אחר‪ ,‬דומיננטי שהם מכירים אוהבים‬

‫ומעריכים"‪.‬‬

‫גרעין של טוב‬

‫מיכל מוסיפה ומספרת על תחושותיה האישיות סביב הפרוייקט בימים אלה‪.‬‬
‫"התחושה שלי בימים אלה היא קשה כמו של כולם‪ ,‬מבלבלת‪ ,‬מעלה שאלות‬
‫של זהות ומוסר‪ .‬אבל גם אני‪ ,‬כמו שאר המשתתפים‪ ,‬מוצאת נחמה בפינה‬
‫הקטנה שיצרנו‪ ,‬שבה אדם הוא אדם וחבר הוא חבר‪ ,‬לא משנה מהיכן הוא מגיע‪ ,‬ומה הדת או הלאום שלו‪ .‬בנוסף אני גם נמלאת גאווה לראות את הפעילות העצמאית המתפתחת‬

‫בקבוצות הללו ולדעת שנעשה כאן משהו עם גרעין של טוב‪ ,‬משהו נכון"‪.‬‬
‫ומה התוכניות להמשך? "בהמשך אנחנו מתכננים לפתוח קבוצה נוספת בסכנין הררית‪ ,‬עד סוף השנה והלוואי שיהיו עוד קבוצות כאלו בכל הארץ‪ ,‬נקודות קטנות של שפיות"‪.‬‬

‫הכתבה באדיבות עלון קיבוץ רמות מנשה‬

‫‪ 6‬מגידון | דצמבר ‪2015‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11