Page 19 - מגידון - דצמבר 2015
P. 19
‫תרבות‬

‫בין הנסתר לגלוי‬

‫תערוכה של האמן פואד אגבאריה‪ ,‬הושקה בשבת בגלריה לאמנות ברמות מנשה‪ ,‬במסגרת השותפות בין הרשויות‬
‫מעלה עירון ומגידו בליווי גבעת חביבה‬

‫טקס פתיחת תערוכת ציוריו של פואד אגבאריה‪" ,‬בין הנסתר לגלוי"‪ ,‬התקיים‬
‫במעמד ראשי רשויות מגידו ומעלה עירון ומנהל המרכז היהודי ערבי בגבעת‬
‫חביבה‪ .‬על אף הקור הצורב‪ ,‬הגיע לפתיחה קהל רב של ילדים ומבוגרים‪ ,‬מתושבי‬
‫מגידו ומעלה עירון‪ .‬תחושת ההתרגשות שליוותה את האירוע‪ ,‬הורגשה היטב בקרב‬

‫כל המשתתפים‪.‬‬
‫פואד אגבאריה‪ ,‬בוגר בצלאל‪ ,‬האקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים‪ ,‬בעל תואר‬
‫ראשון ‪ B.F.A‬ובעל תואר שני ‪ M.F.A‬כבוגר החוג לאמנות ויצירה באוניברסיטת‬
‫חיפה‪ ,‬חזר מהחיים בעיר הגדולה בתקופת לימודיו‪ ,‬לקרבת כפר הולדתו – מוסמוס‬

‫בוואדי ערה‪ ,‬ובונה את ביתו באום‪-‬אל‪-‬פאחם השכנה‪.‬‬
‫אוצרות התערוכה‪ ,‬חברות רמות מנשה מירי ורנר ויונית קדוש‪ ,‬חברו לצוות ועדת‬
‫היגוי בתחום האמנות של שתי הרשויות‪ ,‬אשר מקיימות שיתופי פעולה פוריים‬

‫בשנה האחרונה‪.‬‬
‫מתוך דברים שקראה יונית קדוש‪ ,‬האוצרת‪ ,‬בטקס ‪:‬‬
‫"בתחילה היתה הנסיעה לאום אל פאחם‪ .‬ברוב אדיבותו‪ ,‬פואד אסף אותנו ברכבו‪:‬‬
‫את אתי עמרם‪ ,‬אוצרת גלריית השלום בגבעת חביבה‪ ,‬שהייתה זו שקישרה בינינו‪,‬‬
‫את מירי ואותי יונית‪ ,‬אוצרות הגלריה לאמנות ברמות מנשה‪ .‬הוא פגש אותנו בצומת‬
‫מגידו וערך לנו סיור באום אל פאחם‪ ,‬כדי להראות לנו שהכל בסדר ושאין לנו מה‬
‫לדאוג‪ .‬זה היה למחרת ההפגנה שנערכה שם ליד הצומת‪ ,‬למרגלות העיר‪ ,‬בתחילת גל הטרור‪ .‬כשהגענו לביתו ונכנסנו לסטודיו‪ ,‬נפקחו עיניינו בשמחה‪ .‬די מהר החלטנו שאת הציורים האלה‬
‫נציג כאן בגלריה‪ .‬השיחות בינינו על האמנות היו גשר קטן להבנה והכרת האחר‪ .‬בדברנו על הדימויים המופיעים בציוריו של פואד‪ ,‬צף ועלה הפער במושגים שלנו לגבי דימוי מוכר‪ .‬דימוי החמור‬
‫שמופיע בסדרת ציורים בתערוכה‪ ,‬המגיע מתרבות וממסורת אחרת‪ ,‬הדגישו את הצורך‬
‫ללמוד ולהכיר את האחר‪ .‬בציוריו פואד אגבאריה מתאר כבשים‪ ,‬חמורים ושיחי צבר‪ .‬אלו הם‪,‬‬
‫לפי דבריו‪ ,‬חלק מנוף הכפר בו גדל ובו חווה את חוויות ילדותו‪ ,‬אך היציאה מהכפר‪ ,‬החיים‬
‫בעיר ולימודי האמנות יצקו בו תובנות‪ ,‬שמאוחר יותר הוא יטמיע אותן בתוך הציורים כמסר‬
‫מובלע ונסתר‪ ,‬הנאמר ממקום של מי שמתבונן על "המצב" בפרספקטיבה רחבה‪ .‬בציורים יש‬
‫מבטים אירוניים מהולים בחיבה‪ ,‬של מי שמכיר מקרוב את מה שהוא רואה סביבו‪ .‬ניגודים‬
‫ועימותים או העמדה של דבר מול דבר ושתילת רמזים‪ ,‬הם המניעים את יצירתו של פואד‬
‫אגבריה‪ .‬בכל ציור יש מספר נדבכים או שכבות‪.‬‬
‫אנחנו מודות מאד לפואד על השיתוף‪ ,‬על הנועם והעניין בעבודה המשותפת‪ .‬תודה על‬
‫ההזדמנות שנקרתה לנו‪ ,‬בזכות מפגשים של קבוצת אנשים משתי המועצות‪ ,‬החדורים רצון‬
‫עז לשיתוף פעולה‪ .‬נקווה להתפתחות נוספת בפעילות המשותפת‪ .‬אולי בסוף האמנות תנצח"!‬
‫פואד מספר שהוא מצייר כבר מגיל צעיר מאוד‪ ,‬כילד‪" .‬המשפחה"‪ ,‬הוא מדגיש‪" ,‬תמכה בי‬
‫לאורך כל השנים‪ .‬שלחו אותי לכל מיני קורסים וחוגים‪ .‬בתקופת התיכון התקבלה החלטה‬
‫קצת גורלית‪ ,‬ללמוד אמנות ברמה אקדמית‪ ,‬למרות שבאופן כללי רואים בחברה שלנו את‬
‫האמנות כמשהו שמתאים לבנות ושלא ניתן להתפרנס ממנו‪.‬‬

‫מאז שסיימתי את בצלאל‪ ,‬אני מחפש את עצמי כל הזמן‪ .‬גם ברמת הטכניקה וגם ברמת הזיכרון‪,‬‬
‫הרגש‪ ,‬האמנות‪ .‬לכן החלטתי ללמוד לתואר שני באוניברסיטת חיפה‪.‬‬

‫דו קיום"‪ ,‬אומר פואד‪ ,‬בבואו לדבר על התערוכה הנוכחית‪" ,‬נמצא‪ ,‬קיים‪ .‬הוא לא זקוק לאמנות כדי‬
‫להתקיים‪ .‬אבל זו העצמה‪ ,‬זה ליטוש‪ .‬זו דרך לטפח‪ ,‬לא לבנות‪ .‬אני חושב שהאמנות היא גשר ודרך‬
‫לחשוף את האחר‪ .‬המפגשים האלה"‪ ,‬הוא אומר‪" ,‬מחזקים‪ .‬אנחנו שני עמים‪ ,‬שתי תרבויות‪ ,‬צריכים‬

‫לחיות ביחד‪ ,‬לא לתת לפחד שיש מי שמטפח אותו‪ ,‬לשלוט בנו‪.‬‬
‫אני רוצה להודות ליונית ומירי‪ ,‬שעבדו קשה על התערוכה הזאת ועל טקס הפתיחה אתמול‪ ,‬שהיה‬

‫מאוד מרגש ומהנה‪.‬‬
‫מאמין שזה פתח להרבה מפגשים‪ ,‬בהרבה תחומים‪ ,‬לא רק באמנות‪ .‬הזדמנות לבנות עוד ועוד‬

‫גשרים"‪ ,‬מסכם פואד‪.‬‬

‫מגידון | דצמבר ‪19 2015‬‬
   14   15   16   17   18   19   20