Page 11 - מגידון - דצמבר 2015
P. 11
‫וכך נכתב בהקדמה לספר‪:‬‬

‫הספר "ילקוט הזיתים" מבוסס על ההווי שנרקם בצוות הזיתים של שומריה‪ ,‬במהלך ‪ 12‬שנות קיומו‪ .‬הווי זה מורכב מרעיונות חינוכיים‪ ,‬הקשורים לחיי חברת הנעורים והקיבוץ‪.‬‬
‫במרכזם של רעיונות אלה‪ ,‬ניצבים להם ערכי יסוד‪ ,‬הכוללים‪ :‬שוויון‪ ,‬שיתוף‪ ,‬ערבות הדדית‪ ,‬דמוקרטיה בקבלת החלטות‪ ,‬דוגמה אישית וערכי עבודה‪ .‬צוות הזיתים מגשים ערכים אלה‬

‫דרך עבודת צוות‪ ,‬עצמאות‪ ,‬מנהיגות‪ ,‬יצירתיות ובקיצור‪ ,‬נוער מחנך נוער‪ .‬החברות והגיבוש החברתי שנרקם בצוות‪ ,‬יצרו הווי חברתי ייחודי‪.‬‬
‫בהפסקות הקפה‪ ,‬עת החניכים היו מתנסים בהכנת המשקה המהביל ומברכים אינשאללה דיימי (בערבית – שתמיד יהיה לך קפה בבית)‪ ,‬הם היו נוהגים לתבל את ההפסקה בסיפורי‬

‫גבורות ובדים‪...‬‬
‫‪...‬אז עתה הניחו את הטורייה‪ ,‬המקוש והמזמרה בצד‪ ,‬תתפסו בריזה קרירה לרגע נעים אחד‪ ,‬ואז‪ ,‬כאשר המוזה תרד עליכם‪ ,‬תוכלו לקרוא ספר‪ ,‬שיתן לכם השראה ותקווה‪ ,‬שאכן‪" ,‬הנוער‬

‫הוא סיכוי האושר הניצחי"‪ ,‬כפי שגרס מרטין בובר ולא כפי שאמר אברהם שפירא‪ ,‬מוותיקי השומרים בארץ‪" :‬זה נוער זה? זה חרא"!‬

‫דוגמא לסיפורים המופיעים בספר‪:‬‬

‫היתה פסיפלורה‬

‫בראשית‪ ,‬כאשר חברי הצוות היו עדיין אנשי מערות‪ ,‬היה ארגז מעץ ובו‬
‫הניחו את הציוד‪ ,‬וישבו להפסקת קפה במערה‪ .‬אחר כך נמצא מחסן‬
‫מפח‪ ,‬אמיתי ואיכותי‪ ,‬של ‪ 2‬על ‪ 3‬ובו הניחו החבר'ה את הציוד וישבו‬

‫להפסקה במערה‪ .‬ואז הם הקימו סוכה‪ ,‬שתלו שני גפנים ופסיפלורה‪ ,‬כדי‬
‫להצל על הסוכה וישבו במערה רק כאשר היו גשמים‪ .‬ואז החלה התקופה‬
‫החלוצית‪ .‬יום אחד‪ ,‬בימי החורף הקרים והקודרים‪ ,‬עילם דובוש עישב את‬

‫אזור המחסן והסוכה בחריצות אין קץ‪ .‬למזלנו אשל וארבל היו מספיק‬
‫עירניים והצילו ברגע האחרון את הגפנים‪ ,‬לאחר שעילם עישב בצורה‬

‫מושלמת את הפסיפלורה‪.‬‬

‫קורס עבודה בגובה‬

‫בכל צוות לדורותיו‪ ,‬לא היה מוסק קפדן כמו אשל‪ .‬הוא היה יכול לטפס‬
‫כחתול על עץ בגובה של ‪ 7-6‬מ'‪ ,‬כדי להוריד זית אחד שנשאר לאחר‬

‫החבטות של המוסקים הצעירים‪ .‬הקושי הגדול שלו היה בירידה מהעץ‪.‬‬
‫רכזי הענף התכנסו כדי לטכס עצה‪ .‬הפתרון נמצא דרך קורס טיפוס‬

‫וירידה‪ ,‬שבוצע על ידי פטר וג'וזף‪ ,‬החתולים שאומצו על ידי הצוות‪ .‬אשל‬
‫נכשל פעמים רבות‪ ,‬בעיקר בתיאוריה‪ ,‬אבל במעשי הוא עבר כמו גדול‪.‬‬

‫החתולים‪ ,‬שהרגישו מחוסרי עבודה‪ ,‬נדדו לשכונת החרסינה בחיפוש אחר‬
‫פציינטים חדשים‪.‬‬

‫זיתים כבושים לחנוכה‬

‫כאשר מטענו עדיין היה צעיר ורך בשנים‪,‬‬

‫החליטו ארבל ואשל להכין לחדר האוכל‬
‫של שומריה זיתים כבושים לחנוכה‪ .‬הם‬
‫מסקו בזהירות את הפרי הירוק של הזן‬
‫פישולין‪ ,‬שמו את הפרי בדליים גדולים‪,‬‬
‫הוסיפו מלח‪ %11 ,‬בדיוק‪ ,‬שום‪ ,‬פלפל ושמן‬
‫זית‪ .‬לקראת החג נפתחו הדליים ונערכו‬
‫טעימות‪ ,‬אך למרבה הצער‪ ,‬נס לא קרה‬

‫והזיתים מרים כלענה‪.‬‬
‫הנס התרחש רק לאחר חמישה חודשים‪,‬‬
‫ובחג הפסח אכלו חניכי שומריה מצות עם‬

‫זיתי פישולין‪ .‬החבר'ה נזכרו אז ביציאת‬
‫מצרים‪ ,‬שארכה ‪ 40‬שנה והתנחמו בכך‬
‫שהכנת הזיתים היתה קצת יותר קצרה‪...‬‬

‫מגידון | דצמבר ‪11 2015‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16