Page 12 - מגידון - נובמבר 2015
P. 12
‫חינוך‬

‫מקום ראשון בקטגוריית 'משאבי אנוש כמקדם‬
‫נושאים חברתיים'‬

‫שיתוף פעולה בין המועצה לבין מכללת אורנים‪ ,‬בפיתוח פדגוגיה חדשנית בחינוך ביוספרי‪ ,‬זיכה את מכללת אורנים במקום הראשון‬
‫כמקדמת נושאים חברתיים‬

‫כמידי שנה‪ ,‬העמותה לניהול‪ ,‬פיתוח וחקר משאבי אנוש בישראל‪ ,‬מקיימת תחרות מצוינות‪ ,‬בה מתמודדים ארגונים המציגים פרויקטים בתחומים שונים‪ .‬אחת הקטגוריות המעניינות שהוצגו‬
‫השנה‪ ,‬היתה "משאבי אנוש כמקדם נושאים חברתיים"‪ ,‬אשר בה התבקשו המשתתפים להציג סוגיות שקשורות בקידום ערכי‪/‬חברתי בארגון עצמו ו‪/‬או בקהילה הסובבת‪.‬‬

‫מכללת אורנים‪ ,‬בהובלת רונית הראל – מנהלת מש"א במכללה ותושבת קיבוץ מגידו‪ ,‬הציגה מודל שפותח במהלך השנתיים האחרונות וכולל עבודה פנים מכללתית מחד ומערך קשרים עם‬
‫קהילות‪ ,‬חינוך בחברה הישראלית‪ ,‬מאידך‪.‬‬

‫"יצאנו למשימה צנועה של שיתוף פעולה בין מכללה אקדמית לחינוך‪ ,‬לבין מועצה אזורית מגידו‪ ,‬על מנת לפתח פדגוגיה חדשנית‪ -‬חינוך‬
‫ביוספרי"‪ ,‬מספרת רונית‪" ,‬היום הפרוייקט הביוספרי הופך מחלום למציאות‪ .‬ממיזם צנוע זה למדנו כיצד יצירת שותפות בין ארגונים‪ ,‬על‬
‫בסיס עקרונות פשוטים של פיתוח הון אנושי‪ ,‬אשר הינם אבן היסוד בכל פעולה של משאבי אנוש‪ ,‬מהווים מצע פורה לחיזוק האמון‪,‬‬
‫השותפות ויחסי הדדיות בין הארגונים השותפים‪ .‬ניסיון צנוע זה מהווה היום את התשתית לפיתוח מודל מכללתי ליצירת מארג שותפויות‬
‫בין המכללה לבין הקהילות הסובבות אותה" מודל זה זיכה את מכללת אורנים במקום הראשון בקטגורית 'משאבי אנוש כמקדם נושאים‬

‫חברתיים' בתחרות המצוינות לשנת ‪ 2015‬שקיימה העמותה לניהול‪ ,‬פיתוח וחקר משאבי אנוש בישראל‪.‬‬
‫מתוך ‪ 40‬ארגונים שהציגו פרויקטים בקטגוריה זו עלתה מכללת אורנים לגמר יחד עם חברת ‪ HP‬ושירותי בריאות כללית‪ .‬מודל העבודה‬
‫האירגוני הייחודי שהציגה המכללה זיכה אותה במקום הראשון בתחרות‪" .‬חדשנותו של המודל"‪ ,‬מסבירה רונית‪" ,‬היא בהבניית שותפות בין‬
‫מוסד אקדמי‪ ,‬המתמחה בארגון הידע הדיציפלינרי לבין ארגונים המתמחים ביצירת מענים לצרכים בחברה הישראלית‪ .‬שותפות מאוזנת‬
‫והדדית בין הארגונים מאפשרת יצירת ידע חדש וייחודי 'ידע חדש רלוונטי מקום'‪ .‬ידע המחזק את החוסן החברתי מחד ואת הרלוונטיות של‬
‫ארגון הידע מאידך"‪ .‬הפרוייקט שהדגים את דרך העבודה של המודל‪ ,‬היה כאמור יצירת תפיסת חינוך ביוספרי‪ .‬המרחב הביוספרי הוא אזור‬
‫שבו חיים אנשים כחלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית שסביבם‪ .‬באזור כזה מתקיימת שמירה על נופים‪ ,‬מערכות אקולוגיות‪ ,‬ומשאבי‬
‫טבע‪ ,‬אך במקביל מתקיים בו גם פיתוח בכל תחומי החיים‪ ,‬בחינוך‪ ,‬כלכלה ותעסוקה‪ ,‬חקלאות‪ ,‬תשתיות‪ ,‬תיירות ושירותים קהילתיים‪ .‬כלומר‬

‫מתקיים "פיתוח בר‪-‬קיימא"‪ ,‬שימור המשאבים לצד פיתוח שאינו פוגע בהם‪.‬‬
‫המודל האירגוני הציג את פיתוח תפיסת החינוך הביוספרי שנבנתה בשיתוף מועצה אזורית מגידו ומחוז הצפון של משרד החינוך‪ .‬למעשה‪ ,‬מיזוג הידע הרב שנצבר במכללה‪ ,‬כמו גם מומחיות‬
‫הסגל האקדמי שבה‪ ,‬היכרות עם אתגרי הקהילה הסובבת את המכללה והידע אותו הביאו לפיתוח התפיסה צוותי המועצה ומשרד החינוך‪ ,‬יצרו תפיסה חינוכית חדשנית לחינוך ביוספרי‪.‬‬

‫ארגונים כגון קק"ל‪ ,‬המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע‪ ,‬כבר שותפים בפרויקט זה‪.‬‬
‫דרך מודל העבודה אשר פותח במכללה הולכים ונרקמים פרוייקטים נוספים‪ ,‬אשר פועלים בשיתוף עם רשויות מגוונות‪ ,‬מגזרים שונים‪ ,‬מערכות חינוך וקהילה‪ ,‬על מנת לפתח תפיסות ושיטות‬

‫עבודה‪ ,‬אשר יביאו לפיתוח ההון החברתי בחברה הישראלית ‪.‬‬
‫הפרס יוענק לנציגי המכללה בכנס המצוינות‪ ,‬שיתקיים בתאריך ‪ ,30.11.15‬אשר במהלכו יוצג המודל בפני המשתתפים‪.‬‬
‫"הזכייה של מכללת אורנים בתחרות המצוינת של העמותה לניהול פיתוח וחקר משאבי אנוש" אמר איציק חולבסקי ‪-‬ראש המועצה‪ ,‬עם היוודע דבר הזכייה‪" ,‬היא הישג גדול ל אורנים‪ ,‬למועצה‪,‬‬
‫למחלקת החינוך של המועצה ולרונית הראל באופן אישי‪ .‬התפיסה החינוכית החדשה פורצת הדרך שאנחנו מובילים בחינוך היסודי‪ ,‬היא מהלך חינוכי ערכי‪ ,‬יצירתי וחדשני‪ .‬לרונית הראל מניות‬
‫רבות בהעצמת החינוך במועצה‪ ,‬בתפקידה הקודם כיו"ר ועד הורי פלגים וכיו"ר הורי מגידו היום‪ .‬לרונית תרומה איכותית והיא מביאה כישרון‪ ,‬ניסיון‪ ,‬תבונה‪ ,‬ערכיות ומקוריות"‪.‬‬

‫חני לוי ונורית ציטיאט ‪ -‬רכזות החינוך החברתי בעומריםנפרדים מהקיץ‬

‫"אל לו לאדם להניח לשעון וללוח השנה לעוור את עיניו מלראות שכל רגע ורגע בחייו הוא נס ומסתורין"‪ .‬ה‪.‬ג‪ .‬וולס‬

‫השבוע נפרדנו מהקיץ בפעילות חווייתית ומהנה‪ ,‬אשר מתקיימת זו השנה השלישית‪ .‬הילדים פועלים בתחנות שונות‪ ,‬הקשורות לפרידה‬
‫מהקיץ‪ ,‬לסימני הסתיו והמעבר לחורף‪.‬‬

‫מהות התחנות עוסקת בשינויים בזמן‬
‫ובטבע‪ ,‬המתרחשים בתקופה זו וכן‬
‫בשינויים התנהגותיים של בני האדם‬

‫באור ובחושך‪.‬‬
‫הפעילות כוללת בין היתר יצירת שעונים‬
‫סביב תמונותיו של הצייר דאלי‪" ,‬דיג"‬
‫של סימני סתיו‪ ,‬יצירה בחול ובחומרים‬
‫מהטבע‪ ,‬הפרחת בועות סבון‪ ,‬יצירת‬
‫שעון שמש‪ ,‬ריקודים ושירי סתיו‪ ,‬יצירת‬

‫עננים‪ ,‬פתרון חידות ותשבצים ועוד‪.‬‬

‫‪ 12‬מגידון | נובמבר ‪2015‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17