Page 14 - מגידון - יוני 2015
P. 14
‫חינוך‬

‫למידה משמעותית בגני הילדים‬

‫שנת הלמודים תשע"ה בגני הילדים בפיקוח משרד החינוך התאפיינה בהעמקת הלמידה המשמעותית בחיי הגן‪ ,‬למידה המזמנת חווית למידה רגשית‪ ,‬חברתית‬
‫וקוגנטיבית‪ ,‬אשר מושתת על שלושה מרכיבים בו זמנית‪ * .‬ערך ללומד ולחברה * מעורבות הלומד והמלמד * רלוונטיות ללומד‪.‬‬
‫במפגש סיכום הציגו הגננות תמונה אחת המייצגת תהליך למידה משמעותי בגנם‪.‬‬

‫בנוסף לכך הציגו גננות מהקיבוצים דליה‪ ,‬מגידו והזורע במצגות ובסרטונים נושאים ייחודיים ויוזמות‪ ,‬המתעדים תהליכים משמעותיים איכותיים‪.‬‬
‫הצגת התהליכים והתוצרים השנתיים הייתה מקור לגאווה ‪ ,‬השראה והעצמת הגננות‪.‬‬

‫מכירים את הציפורים‬

‫גן שקד | קיבוץ הזורע | גננת‪ :‬לחן פילצביץ'‬
‫גן שקד בקיבוץ הזורע‪ ,‬הינו גן ירוק‪ .‬בגן ירוק במרחב הביוספרי למדו הילדים‬
‫לאורך השנה להכיר ולחוות את הסביבה הקרובה להם‪ ,‬תוך מתן דגש על היכרות‬

‫עם המגוון האקולוגי הקיים‪ .‬לאורך השנה עלה מן הילדים עניין רב בציפורי‬
‫הבר המצויות בקיבוץ‪ .‬הזמנו את תושבי הקיבוץ למעקב אחר הצופיות‪ ,‬למדנו‬
‫להכיר ולזהות את הציוצים השונים‪ ,‬לזהות את הציפורים השונות ולהבדיל בין‬
‫הזכר לנקבה‪ .‬העשרנו את הידע הנרכש בשירים‪ ,‬סיפורים ואגדות וכמו כן‪ ,‬הצגנו‬
‫כמה שירים המוזכרים בהם ציפורים‪ .‬כיום הילדים מגלים עירנות ומזהים מגוון‬

‫ציפורים בסביבתם כמו גם פרחי בר‪ ,‬זחלים וחרקים‪.‬‬

‫הארכיאולוגיה מגלה שורשי ארצנו‪ -‬עמנו עמים אחרים‪ ,‬תרבויות‬
‫רבות‪ ,‬שונות ומגוונות‬

‫גן גפן | מגידו | גננת‪ :‬שרית גוטווקס ⋅ גן רימון | מגידו | גננת‪ :‬רינת פיק‬
‫תל מגידו השוכן בסמוך לקיבוץ מגידו‪ ,‬זימן לילדי הגנים הבוגרים את האפשרות‬
‫לחקור‪ ,‬ללמוד וליצור קשרים משמעותיים עם הקהילה‪ ,‬שהקנו להם תחושת שייכות וכבוד למקום‪ ,‬למורשת ולאדם‪ .‬טיילנו בתל ולמדנו אותו‪ ,‬הכנו שלטי פסיפס‪ ,‬יצרנו‬
‫קשר משמעותי עם הסביבה הקרובה‪ ,‬על ידי טיפוח של אתר ברחבי הקיבוץ‪ ,‬הילדים ניקו את החורשה ובבחירות דמוקרטיות נבחר לה שם‪" :‬חורשת הגנים"‪.‬‬

‫זהו תחילתו של תהליך שאותו נמשיך להעמיק ולהרחיב גם בשנה הבאה‪.‬‬

‫כל העולם במה‬

‫גן דבש | קיבוץ דליה | גננת‪ :‬מיה רוזנצוויג‬
‫ילדי גן דבש אוהבים הצגות ומציגים במשק הבית ובחצר‪ .‬קצת אחרי חנוכה הועלתה‬

‫בקיבוץ דליה הצגת "ארץ יצורי הפרא"‪ ,‬שאחריה עקבנו‪.‬‬
‫בגן הייתה ממש חגיגה‪ ,‬הילדים שאלו שאלות רבות על ההצגה‪ ,‬ולכן החלטתי לבקש‬
‫מהבמאית (רוני נצר‪ ,‬אמא של אחד הילדים בגן)‪ ,‬שתבוא לשיחה עם הילדים‪ .‬הגן הפך‬
‫לארץ יצורי פרא‪ .‬כעבור כחודש‪ ,‬החליטו הילדים בהצבעה דמוקרטית על הצגת שלולי‬
‫של הסופרת מירה מאיר ‪ -‬הילדים שכתבו את ההצגה שתתאים לגן‪ ,‬כפי שרוני הסבירה‬
‫להם והכינו ספר עם איורים של ההצגה‪ .‬הילדים התחלקו לקבוצות לפי רצונם קבוצת‬
‫תפאורה‪ ,‬תאורה‪ ,‬הגברה‪ ,‬תלבושות אביזרים וכדומה‪ .‬הכנו יחד לוח תכנון עבודה כשהיעד‬

‫הסופי הוא ההצגה בפני הקהל (הורי הילדים)‪.‬‬
‫התפאורה והאביזרים נבנו מחומרים ממוחזרים‪ .‬ההצגה הוצגה בפני ילדי גן ניצן ‪ -‬הגן‬
‫השפתי בקיבוץ בפני תושבי סביון (בית גיל הזה"ב)‪ ,‬ולבסוף הועלתה בהתרגשות ושמחה‬

‫גדולה בפני הורי ילדי הגן‪.‬‬

‫‪ 14‬מגידון | יוני ‪2015‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19