Page 12 - מגידון - מאי 2015
P. 12
‫חינוך‬

‫משלחת נוער מילניום לבריסל‬

‫האם מספר הרעבים בעולם ירד משמעותית בעקבות מאמצים מרוכזים של האו"ם? באיזו מידה חל פיחות בתמותת ילדים‪ ,‬החל משנת ‪ 2000‬ועד היום? ומהו היעד שהאו"ם‬
‫סימן לעצמו לחולל בו שינוי עד שנת ‪ ,2015‬אשר בו נרשם ההישג הגדול ביותר?‬
‫את השאלות האלו ועוד יצאו לבדוק בבלגיה משלחות פרוייקט‬
‫"נוער מילניום"‪.‬‬
‫אחרי תהליך לימודי של שנה וחצי‪ ,‬יצאה לבלגיה בשבוע שעבר‬
‫משלחת של ‪10‬תלמידות י"א מתיכון "מגידו"‪ -‬גאיה יבזורי ‪ -‬משמר‬
‫העמק‪ ,‬מיה כץ ‪ -‬רמות מנשה‪ ,‬עינב מוזס ‪ -‬יקנעם מושבה‪ ,‬זהר פרסר‬
‫דליה‪ ,‬אלה אטלן ‪ -‬משמר העמק‪ ,‬ניצן בן זקן‪ -‬מדרך עוז‪ ,‬שביט עצמון‬
‫משמר העמק‪ ,‬זיו יוסף ‪ -‬דליה‪ ,‬סּוף אשר ‪ -‬עין השופט וירדן ארזי ‪-‬‬
‫משמר העמק‪ .‬את המשלחת ליוו המורות רוני וילדר והדס שמואלי‪,‬‬
‫יחד עם מיכל מלכה‪ ,‬רכזת הנוער ואיציק חולבסקי ‪ -‬ראש המועצה‪.‬‬

‫קמפיין למניעת מחלות‬

‫הביקור בבלגיה‪ ,‬שמומן כולו על ידי האיחוד האירופי‪ ,‬היה שיאו של‬
‫תהליך לימודי מרתק וממושך‪.‬‬

‫זהו פרוייקט שבו לקחו חלק מספר מדינות‪ ,‬כולן קשורות בקשרי‬
‫ברית ערים תאומות לאיקסל‪ ,‬בלגיה‪ .‬תלמידות העיצוב הגראפי בשכבת י"א אשר השתתפו בפרוייקט‪ ,‬למדו במהלך שנה וחצי את יעדי האו"ם‪ ,‬אשר שנת ‪ 2015‬נקבעה‬
‫כשנת היעד לחולל בהם שינוי עולמי‪-‬משמעותי‪ .‬לאחר לימוד כלל הנושאים‪ ,‬התמקדה הכיתה בלמידת מטרה אחת ‪" -‬מניעת התפשטות האיידס‪ ,‬המלריה ומחלות‬
‫אחרות" ובהמשך הפיקה קמפיין אמנותי‪ ,‬שמטרתו להעביר לציבור מסרים ברורים ופשוטים‪ ,‬המסייעים במניעת התפשטות המחלות‪ .‬בעבודה משותפת נולדה סדרה‬

‫מקצועית ומרהיבה‪ ,‬בת ‪ 8‬כרזות‪ ,‬שטסה לבלגיה להשתתף בפסטיבל‪.‬‬

‫סמינר ופסטיבל בבלגיה‬

‫לסמינר בבריסל הגיעו משלחות משש מדינות‪ -‬בלגיה‪ ,‬רומניה‪ ,‬פורטוגל‪ ,‬צרפת‪ ,‬פלסטין וישראל‪ .‬כל משלחת כללה ‪ 10‬תלמידים ושני מורים‪.‬‬
‫יומיים הוקדשו לסמינר למידה אינטנסיבי‪ ,‬שהתקיים כולו בשפה האנגלית‪ .‬התכנים עסקו בבדיקה של השגת יעדי האו"ם‪ .‬דרך פעילויות לימודיות שונות‪ ,‬למדו המשתתפים‬
‫שלמרות הישגים גדולים (בעיקר בתחום מניעת התפשטות המחלות)‪ ,‬עדיין ניצבים בפני האו"ם אתגרים רבים‪ ,‬ושהכוח להצליח לטפל בבעיות אלו טמון ביכולת של‬

‫המדינות לשתף פעולה‪.‬‬
‫יום השיא של המשלחת היה פסטיבל בני נוער‪ .‬הפסטיבל התקיים ברחבה שלפני בנייני האיחוד האירופי‪ ,‬אליו הגיעו האורחים אחרי סיור מודרך באולם המליאה של‬

‫הפרלמנט האירופי‪ .‬בפסטיבל הוצגו הקמפיינים של כל המשלחות‪.‬‬
‫בסיום היום עלו על במה ענקית ראשי המועצות והערים‪ ,‬יחד עם תלמיד מכל מדינה‪ ,‬על מנת להעניק לחברי הפרלמנט הבלגי את האמנה אותה ניסחו הנערות והנערים‬
‫יחד במהלך הסמינר‪ ,‬בה התחייבו להמשיך לעסוק ביעדי האו"ם‪ .‬איציק חולבסקי‪ ,‬ראש המועצה‪ ,‬יחד עם התלמידה גאיה יבזורי‪ ,‬ייצגו את ישראל במעמד זה‪ .‬הקירבה‬

‫הפיזית לבניין הפרלמנט‪ ,‬והתוכן החשוב של האמנה שהוגשה לפוליטיקאים‪ ,‬חידדה את ההבנה שיש לנו את הכוח להשפיע ולחולל שינוי במילים ובמעשים‪.‬‬
‫"החוויה הזאת‪ ,‬של עבודה ממושכת על פרוייקט כל כך חשוב‪ ,‬הייתה מיוחדת מאד בשבילי‪ .‬קיבלנו הזדמנות להיות חלק‬

‫מעשייה של שינוי בעולם"‪ ,‬מסכמת מיה כץ‪.‬‬
‫"אמנם עבדנו על הפרוייקט הגדול הזה במשך כמעט שנתיים"‪ ,‬מתארת גאיה את החוויה‪" ,‬אבל רק כשהגעתי למשלחת‬
‫ועברתי את השבוע הכל כך חוויתי הזה‪ ,‬שכלל סמינרים והרצאות‪ ,‬יחד עם משחקי שולחן וריקודים‪ ,‬הבנתי עד כמה החוויה‬
‫הזאת היא בין הדברים המשמעותיים שעברתי‪ .‬זכיתי ללמוד ולפגוש תרבויות ומקומות אחרים ויחד עם זאת להכיר אנשים‬
‫מדהימים‪ ,‬שאני מקווה לשמור איתם על קשר‪ .‬היה מאוד מיוחד לראות עד כמה בני נוער יכולים לשים את הפוליטיקה בצד‪,‬‬
‫ליהנות ביחד ואפילו להשפיע‪ .‬למרות קושי השפה ולפעמים הקושי עם העומס‪ ,‬אני יכולה להגיד ששמחתי לייצג את המדינה‪,‬‬
‫את המועצה ואת בית הספר‪ ,‬ואני מקווה שעשיתי את זה בכבוד ורוצה להודות לכל מי שנתן לי את האפשרות להשתתף‬

‫בפרויקט מלמד ומשמעותי כזה"‪.‬‬
‫הדס שמואלי‪" :‬הפרוייקט‪ ,‬ובסופו הטיסה לבלגיה‪ ,‬היה ייחודי מבחינות רבות‪ .‬הזמן הממושך בו עבדנו על הפרוייקט הפך אותו‬
‫למשמעותי לנו ולתלמידות‪ .‬סגנון הלמידה היה חדשני והתבסס על הוראת עמיתים של התלמידות עצמן‪ ,‬והתוצר האמנותי‬
‫דרש מהתלמידות העמקה‪ ,‬חקר וחשיבה יצירתית משותפת‪ ,‬למטרות חברתיות רבות חשיבות‪ .‬בבלגיה התלמידות שלנו‬
‫התגלו במלוא איכותן‪ .‬הן התגברו על אתגר השפה והיו בולטות ומובילות לאורך כל הסמינר‪ ,‬וגילו על עצמן מה גדול הכוח‬
‫שלהן להשפיע‪ .‬כל המדינות השותפות בפרוייקט הסכימו ששיתוף הפעולה הנוכחי היה מצוין‪ ,‬וכי חשוב להמשיך בשיתופי‬

‫הפעולה בין המדינות והמועצות"‪.‬‬
‫רוני וילדר‪" :‬חוויית הלמידה בפרויקט נוער מילניום‪ ,‬היוותה עבור כל השותפים לו ‪ -‬תלמידים‪ ,‬מורים‪ ,‬הורים וקהילה‪ ,‬התנסויות‬
‫ואתגרים מעצימים ומודל של למידה משמעותית וחדשנית‪ .‬ההזדמנות לקחת חלק בפרויקט‪ ,‬ללוות את התלמידות האיכותיות‬
‫והמוכשרות‪ ,‬ללמוד מהן ואיתן‪ ,‬לעבוד בשיתופי פעולה בבית הספר‪ ,‬עם הקהילה ועם המועצה‪ ,‬ליצור קשרים חובקי עולם‪ ,‬לקבל את הזכות להציע הצעות לנושאים בהם‬
‫יעסוק האו"ם והאיחוד האירופי‪ ,‬כל אלה הינם מתנה אדירה עבור השותפים ועבורי באופן אישי‪ .‬אני נוצרת בליבי פרוייקט זה על כל חלקיו ומאמינה שיש בכוחו להשפיע‬

‫בהיבטים עולמיים‪ ,‬לימודיים ואישיים"‪.‬‬
‫"הייתה לי זכות גדולה לעמוד בראש משלחת המועצה ובית ספר מגידו לפסטיבל שהתקיים בעיר התאומה שלנו אקסל"‪ ,‬מסכם איציק חולבסקי ראש המועצה‪,‬‬
‫"הפסטיבל היה שלב משמעותי של סיכום פרויקט 'נוער מילניום' ‪ .‬תלמידות תיכון מגידו הציגו תוצרים יפים מאד וייצגו את בית הספר‪ ,‬המועצה והמדינה בצורה מכובדת‬

‫ומרשימה‪ .‬במהלך הביקור נוצרו יחסים טובים מאד בין המשלחת של מגידו ומשלחת א‪-‬זבבדה מהרשות הפלסטינאית‪ .‬בפגישות אישיות שלי עם ראש הרשות‬
‫סמי איברהים‪ ,‬הגענו שנינו להסכמה על הצורך בפתרון מדיני בסוגיה הישראלית‪-‬פלשתינאית ועל כך שמוטל עלינו לדרבן את הנהגות שני העמים להתקדם בדחיפות‬

‫בכיוון זה‪ .‬ראויה לציון המנהיגות וההובלה המצוינת של המשלחת על ידי מיכל מלכה‪ ,‬רוני וילדר והדס שמואלי"‪.‬‬

‫‪ 12‬מגידון | מאי ‪2015‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17