Page 15 - מגידו אפריל 2015
P. 15
‫חינוך‬

‫| מאת‪ :‬לילך לוי (אמו של הקפטן גיא לוי) ויהושע רץ (מחנך הכיתה)האדם והרובוט‬

‫כמידי שנה נערכת תחרות ארצית של רובוטיקה מבית היוצר של ‪ ,First‬בה משתתפים בתי ספר שונים מכול רחבי הארץ‪ ,‬ביניהם קבוצת‬
‫הרובוטיקה של תיכון מגידו‬

‫קטע ראשון ‪frc‬‬

‫השנה השתתפו בתחרות ‪ 55‬קבוצות מכל הארץ בגילאי י' ‪-‬יב'‪.‬‬
‫בבית ספר מגידו קיימת קבוצת ‪ FRC‬בשיתוף מפעל תמה (תעשיות משמר העמק)‪ .‬הקבוצה עבדה יומם וליל בכדי להשלים את האתגר אשר ניצב לפניה ובכדי לקרב‬

‫את החניכים אל התעשייה‪ ,‬המדע והטכנולוגיה‪.‬‬
‫המנטורים של הקבוצה מטעם מפעל תמ"ה הם גיל צור‪ ,‬עודד שגיא‪ ,‬עידו שמיר‪ ,‬אבישי מנדלבאום‪ ,‬ירון אגאיוף‪ ,‬אריק שפיצר‪ ,‬בוריס גורפינקל‪ ,‬אביתר שקד (של קבוצת‬

‫ה ‪ ) fll‬מורה מטעם ביה"ס מגידו‪ ,‬הוא ציון ברוך‪.‬‬
‫בעבודה מאומצת של תלמידים‪ ,‬מורים ומנטורים הצליחו להעפיל בתחרות מוקדמת למקום חמישי‪ ,‬היו לראשי ברית ואף זכו בפרס היצירתיות ההנדסית‪.‬‬
‫בתחרות ה ‪ First‬שהתקיימה בהיכל "מנורה‪-‬מבטחים" בתל אביב (לשעבר היכל נוקייה) במשך ‪ 3‬ימים‪ ,‬קבוצת " ‪ " Megido Lions 5038‬העפילה למקום החמישי‪,‬‬

‫דבר שהעניק לה יתרון עצום על פני קבוצות‬
‫אחרות ואיפשר לה לבחור את שתי הקבוצות‬
‫הנוספות איתן תרצה להעפיל לשלב הגמר‪.‬‬
‫קבוצת "‪ "Megido Lions 5038‬הייתה‬
‫הרביעית מבין הבריתות ובחרה ‪ 2‬קבוצות‬
‫למשחק (‪ 1577‬סטימפג ו ‪ 3075‬הדרים טים)‬

‫והגיעה לרבע הגמר‪.‬‬

‫מחשמל!‬

‫המחזה המתגלה לצופה שאינו "בעניינים"‪,‬‬
‫הוא מסובך מאוד‪ :‬במתחם סגור וצפוף למדי‬
‫מתרוצצים שישה רובוטים על גלגלים קטנים‪,‬‬
‫ולהם זרועות ארוכות ומנופים‪ .‬במהירות‬
‫אדירה הם עורמים ארגזי פלסטיק גדולים‬
‫ודליי אשפה עצומים תוך כדי תמרונים‬
‫מסובכים ומעבר מכשולים‪ ,‬על רקע צעקות‬
‫עידוד בקהל האדיר וכרוז היפראקטיבי‪.‬‬
‫לוח תוצאות גדול מקרין ללא הרף נתונים‬
‫מספריים וקיצורים באנגלית‪ ,‬ובעמדות הפעלה ניצבים צוותים של נערות ונערים‪ ,‬חלקים שולטים ב"סטיקים" וחלקם נותנים הוראות בקצב‪ .‬כל משחק נמשך דקות‬
‫ספורות ומיד עוברים למתחרים הבאים‪ ,‬וכך במשך שלושה ימים ארוכים מבוקר עד ערב‪.‬‬
‫לאחר כל הפסקה יורדים הצוותים והרובוטים שלהם לסדנאות הטיפול מתחת לאולם‪ ,‬שם מתנפלים על הרובוט מכונאים‪ ,‬מהנדסים ואנשי מחשבים ושכם אל שכם עם‬
‫הנערים מתחילים בבדיקה מהירה‪ ,‬תיקון תקלות ואימונים‪ .‬הרובוט מתחנן למנוחה קלה‪ ,‬ההורים המלווים מציעים לילדיהם סנדביץ' או משקה‪ ,‬אבל אין זמן‪ ,‬לא עוצרים‪.‬‬
‫את האווירה ניתן להגדיר בקלות כ"מחשמלת"‪ ,‬בכל מובן אפשרי‪" .‬היכל נוקיה" הענק רוחש כמו כוורת דבורים‪ ,‬מאות בני נוער בשלל צבעים ותסרוקות ותחפושות‪,‬‬
‫מוסיקה קצבית מרעידה את היציעים וקריאות עידוד מכל כיוון‪ .‬במרכז ההיכל מתרחשות תחרויות בקצב מסחרר‪ ,‬ביציעים ובחללים הצדדיים מסתובבים "מנטורים" של‬
‫הקבוצות השונות‪ ,‬רובוטים מוסעים בזריזות לכל כיוון לצורך טיפול והכנה למשחק הבא והכל רועש ושמח כמו מין "וודסטוק" של ממציאים והיי‪-‬טקיסטים‪.‬‬
‫שיתוף פעולה היא מילת המפתח כאן‪ .‬בתי ספר יהודים וערבים‪ ,‬פנימיות צבאיות ותיכונים קיבוציים‪ ,‬כולם כורתים בריתות ומתכננים אסטרטגיות‪ ,‬מנתחים את מהלכי‬
‫השותף והיריב‪ ,‬ובתוך כל קבוצה בפני עצמה נדרשת עבודת תיאום מדוקדקת‪ .‬יש "נהג" ומפעיל וראש צוות וכל מקצה אורך דקות בודדות בהן צריך להגיע לשיא של‬

‫טקטיקה זריזה ומחוכמת‪.‬‬
‫שיתוף הפעולה הוא הבסיס המרשים גם לכל ה"מעטפת"‪" .‬מנטורים" מבוגרים מקצועיים – מהנדסים‪ ,‬מתכנתים ומכונאים‪ ,‬שכם אל שכם עם התלמידים‪ ,‬טרודים‬
‫במציאת פתרונות בכל רגע‪ ,‬הורים שהתגייסו באופן טוטאלי דואגים לתדלוק מתמיד של מזון ומשקה‪ ,‬מזרונים למנוחה ותמיכה מוראלית‪ ,‬והכל נעשה ברוח נפלאה‬

‫ובניסיון נואש להתגבר על ההמולה המטורפת שאיה פוסקת לרגע‪.‬‬
‫אט אט אני מבין שהמערכת כולה מסובכת בהרבה מכפי שחשבתי‪ ,‬לפתע אני קולט את הכמות האדירה של מאמץ‪ ,‬מחשבה ושעות שהושקעו בקבוצה עד לימים‬
‫האחרונים ב"היכל נוקיה"‪ .‬למידת החומר הנדרש לבניית רובוט שיבצע את המשימות הנדרשות‪ ,‬העמידה בתנאים המוכתבים מארה"ב – סוגי החלקים‪ ,‬המשקל המותר‪,‬‬

‫חוקי התחרות ועוד‪ .‬אתגרי התכנון הטכני‪ ,‬הזמנת חלקים וייצורם‪ ,‬ואחר‪-‬כך אימונים ופתרון בעיות‪ ,‬תכנון אסטרטגיות וטקטיקות למשחקים ועוד ועוד‪.‬‬
‫הנבחרת שלנו – "אריות מגידו" עם הרובוט ‪( 5038‬כל הרובוטים מתהדרים בשמות של ‪ 4‬ספרות)‪ ,‬כובשת את לב הקהל‪ .‬בסך הכל שנה שנייה בעסק‪ ,‬מול עשרות נבחרות‬
‫שחלקן וותיקות ומנוסות וכאלה שאף זכו כבר להשתתף באליפות העולם הנערכת בארה"ב מדי שנה‪ .‬במהלך התחרות טיפסו ועלו בהתמדה תוך עבודת צוות בפיקודו‬

‫של ה"קפטן" – גיא לוי‪ ,‬הגיעו למקום החמישי וזכו בפרס ראשון על "יצירתיות" לאחר שפיתחו זרוע ייחודית‪.‬‬
‫ה"אריות" הם להקה מגוונת‪ :‬בנוסף על התלמידים‪ ,‬ניתן לראות את החולצות בשחור‪-‬כתום‪ ,‬על המנטורים החרוצים‪ ,‬הורים משקיענים המלווים אותם בנאמנות‪ ,‬וציון‪,‬‬

‫הבלתי נלאה‪ ,‬אשר דואג לכל מה שצריך‪ :‬הסעות‪ ,‬אכסניה‪ ,‬מזון‪ ,‬וגם שמירת מסגרת חינוכית בתוך הלחץ וההמולה של התחרות‪.‬‬
‫"השאלה האם רובוט יודע לחשוב דומה לשאלה האם צוללת יודעת לשחות"‪ ,‬אמר פעם איש מחשבים מדופלם‪ .‬ואכן‪ ,‬מסגרת אלומיניום על גלגלים‪ ,‬עם מנועים ומחשבים‬
‫והמון אלקטרוניקה‪ ,‬היא מוצר מרשים מאוד‪ ,‬אך מה שמעורר התפעלות אמיתית‪ ,‬הוא כושר ההמצאה‪ ,‬היכולת למאמץ מתמשך ועבודת הצוות המרשימה‪ .‬את כל אלה‬

‫אין עדיין רובוט המסוגל לעשות‪.‬‬

‫מגידון | אפריל ‪15 2015‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20