Page 14 - מגידו אפריל 2015
P. 14
‫חינוך‬

‫סדנת למידה למורי בתי הספר היסודיים‬

‫לקחנו מקל‪ ,‬לקחנו תרמיל ויצאנו יחד למרחב רמת מנשה ללמידה‪ ,‬חוויה ופינוק!‬

‫זה כבר הפך למסורת מלמדת‪ ,‬נעימה ומפנקת‪ ,‬שמארגנת המועצה מידי שנה‪.‬‬
‫עם החזרה מחופשת פורים‪ ,‬בסיום יום הלימודים ופיזור הילדים מבתי הספר‪ ,‬יצאו יחד כל צוותי‬
‫ההוראה של בתי הספר היסודיים במועצה למרגלות הר גחר‪ ,‬לסדנאות למידה בשטח‪ ,‬בדגש פריחה‪.‬‬
‫יום הלמידה השנתי למורים‪ ,‬בא מתוך תפיסה שהטמעת הפדגוגיה הביוספרית מחייבת למידה‬
‫מתמדת ומשותפת של מורי המועצה‪ ,‬החותרת למגע ישיר עם השטח ולהיכרות עם מאפייניו‪ ,‬מרכיביו‬
‫הייחודיים והדמויות הפועלות בו‪ .‬בדרך זו‪ ,‬נחשפים המורים לעקרונות ניהול המרחב הביוספרי ולהבנה‬
‫טובה יותר של הקשר בין אותם עקרונות לבין התפיסה הפדגוגית ורוח הלמידה שאנו חותרים אליה‪.‬‬
‫בכל שנה יום הלמידה מאפשר היכרות עם שטח אחר‪ ,‬עם סוגיות שונות‪ ,‬חברתיות וסביבתיות‪,‬‬
‫ועם כלים ומתודות הוראה שונות‪ .‬מטרת העל היא הטמעת המרחב הביוספרי‪ ,‬על מרכיבי הסביבה‬
‫והחברה שבו‪ ,‬כמרחב למידה נגיש ואיכותי‪ .‬לא פחות חשובה היא ההזדמנות להעניק למורים חוויה‬

‫מהנה ומעצימה‪ ,‬מפגש משותף ושיח משותף‪.‬‬
‫בסדנאות ניתנו כלים ללמידה חוץ כיתתית משמעותית‪ ,‬מתוך כוונה להעשיר את הסל של המורים‬

‫ביציאה לשטח עם הילדים‪ .‬לסיום קינחנו בארוחה בשטח שהמועצה אירגנה‪.‬‬
‫את הסדנאות העבירו אילנה שבתאי מרמת השופט‪ ,‬העובדת בחברה להגנת הטבע כרכזת חינוך סביבתי במרכז לימודי שדה אגף חינוך וקהילה ומסייעת לקידום‬
‫והטמעת החינוך הביוספרי בקרב ילדי המועצה‪ ,‬וכל מורי צוות חוות אדמה העובדים עם כל המסגרות החינוכיות במועצה לאורך כל השנה‪ .‬איה פרקר רכזת הדרכה‬

‫רשותית במועצה ארגנה ודאגה לכל ה'מסביב' (כולל לפינוקים)‪ .‬קרין שטרן מנהלת אגף חינוך במועצה‪ ,‬עודדה ותמכה בכל ונתנה את חסות המועצה‪.‬‬
‫היציאה המשותפת תמיד מחזקת‪ ,‬מהווה תמיכה ונעימה‪ .‬והטבע‪ ...‬הוא תמיד שם‪ ,‬מהווה תפאורה נהדרת של ריחות‪ ,‬מראות‪ ,‬פריחות ומעלה בכולם חיוך והכרת תודה‪.‬‬

‫תיעוד פרוייקט נוער מילניום‬

‫סטודנטים לקולנוע מבלגיה הגיעו למגידו כדי לתעד את פרוייקט נוער מילניום ואת הקמפיין שעיצבו תלמידות הפרוייקט‬

‫פרוייקט נוער מילניום הוא פרוייקט חינוכי בין‪-‬לאומי המתקיים בבית הספר מגידו‪ ,‬ממומן על ידי האיחוד האירופי וקשור לברית ערים תאומות עם העיר איקסל בבלגיה‪.‬‬
‫שני סטודנטים בלגיים לקולנוע‪ ,‬פארומיטה וניקולאס‪ ,‬הגיעו על מנת לתעד את 'כנס קהילה'‪ ,‬אשר היווה את שיאו של הפרוייקט‪ ,‬וכן לצלם את קבוצת התלמידות ואת‬

‫סביבתן‪ ,‬בית הספר ויישובי המועצה‪ .‬הסטודנטים התארחו באירוח הכפרי "זהר בדשא" שבקיבוץ דליה‪.‬‬
‫במהלך ביקורם‪ ,‬תיעדו הסטודנטים יום בחיי התלמידות‪ ,‬קיימו ראיונות אישיים עם התלמידות ועם הצוות החינוכי‪ ,‬התלוו אליהן לשיעורים‪ ,‬התארחו בבתיהן לארוחות ערב‪,‬‬

‫התלוו לאירועים במסגרות הבלתי פורמאליות‪ ,‬צילמו ברחבי המועצה וליוו את ההכנות לכנס הקהילה ואת הכנס עצמו‪.‬‬

‫כנס קהילה ‪ -‬הגברת המודעות למניעת מחלות נגיפיות‬

‫נציגי המועצה‪ ,‬נציגי בית הספר ובני המשפחות‪ ,‬הוזמנו לקחת חלק בכנס בהובלת‬
‫התלמידות המשתתפות בפרוייקט‪ ,‬שמטרתו הגברת המודעות למטרה מספר ‪ 6‬של‬
‫האו"ם‪ :‬מאבק ב‪/HIV‬איידס מלריה ומחלות אחרות‪Millennium Development( .‬‬

‫‪)Combat HIV/AIDS, Malaria and other deseases -6 Goal‬‬
‫בכנס התקיימו מעגלי שיח בדילמות הקשורות לנושא זה‪ ,‬לדוגמה‪" :‬אם היית יודע שבנך‪/‬‬

‫תך מנהל קשר רומנטי עם נשא ‪ ,HIV‬כיצד היית מגיב‪/‬ה"‪.‬‬
‫בנוסף‪ ,‬פנו התלמידות והקהילה לראש המועצה ושותפיו בהצעות ורעיונות שונים‪ ,‬כיצד‬
‫יכולה המועצה להמשיך ולהעלות את המודעות למאבק במחלות נגיפיות‪ ,‬גם לאחר תום‬

‫הפרוייקט‪.‬‬

‫חשיפת קמפיין למניעת איידס מלריה ואבולה‬

‫אך עיקרו של הכנס היה חשיפת הקמפיין שהוא התוצר האמנותי של פרוייקט נוער‬
‫מילניום‪ .‬התלמידות הציגו סדרה בת ‪ 8‬כרזות אותן יצרו בעבודה משותפת‪ ,‬שתפקידן‬

‫העלאת המודעות למניעת התפשטות המחלות‪.‬‬
‫כך מספרות גאיה יבזורי וסוף אשר (תלמידות י"א) על הקמפיין‪:‬‬
‫"מטרת הכרזות להעביר מידע ומסר‪ .‬את המידע בחרנו להעביר באמצעות הידיים שהן כמסר לכך שלמעשה הכל בידיים שלנו‪ .‬את הפתרונות ודרכי ההתמודדות העברנו‬
‫דרך דימויים של משחקים‪ .‬משחק הוא כלי פשוט‪ ,‬בסיסי וזמין‪ .‬כך גם המסר שלנו‪ .‬רצינו להראות שהפתרון למאבק במחלות אלו הינו חיוני ובסיסי‪ ,‬וכי יש בידינו למנוע‬
‫את התפשטותן‪ .‬כלומר‪ ,‬בלי שאנחנו נפעל ונעשה‪ ,‬הדברים לא יקרו מעצמם"‪ .‬רוני וילדר (אחראית הפרויקט מטעם בית הספר ומורה לעיצוב גרפי) משתפת‪" :‬הפרוייקט‬
‫הוא מתנה גדולה עבור התלמידות ועבור כל מעגלי השותפות הלוקחים בו חלק‪ .‬הסטנדרטים הגבוהים הנדרשים בכל שלבי הפרוייקט‪ ,‬מהווים צמיחה והתפתחות ערכית‬
‫ולימודית‪.‬אין ספק שכל אחד ואחד שלוקח חלק זה או אחר בפרוייקט‪ ,‬הופך להיות שגריר של היעד שסימן האו"ם‪ :‬מאבק ב‪/HIV‬איידס מלריה ומחלות אחרות‪.‬‬

‫אני מקווה ומאמינה שהפרויקט מצמיח את התלמידות ואת סביבתן ללמידה מעמיקה ועצמאית‪ ,‬לעשייה ולמעורבות חברתית"‪.‬‬

‫פסטיבל בבלגיה‬

‫בחודש מאי יוצג הקמפיין בפסטיבל בני נוער בבלגיה‪ ,‬בו יקחו חלק תלמידות מן הפרוייקט יחד עם איציק חולבסקי‪ ,‬ראש המועצה‪ ,‬מיכל מלכה‪ ,‬רכזת הנוער‪ ,‬ומורות‬
‫הפרוייקט רוני וילדר והדס שמואלי‪.‬‬

‫בפסטיבל יוצג הסרט אותו מכינים הסטודנטים מבלגיה‪.‬‬

‫‪ 14‬מגידון | אפריל ‪2015‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19