Page 8 - מגידון
P. 8
‫המרחב הביוספרי‬

‫תכנון אגן נחל שופט‬

‫אזור אגן נחל שופט מהווה מרכז ביקור ופעילות‪ ,‬מאז הוסדר והונגש לפני כ‪ 15-‬שנה‪ .‬בשנים‬
‫האחרונות‪ ,‬עקב עלייה (מבורכת) בכמות המבקרים‪ ,‬עלה הצורך לתכנון מחודש של אזורי‬

‫הביקור בנחל שופט וסביבתו‪ .‬הנושא עלה לאחרונה לדיון ציבורי פתוח‪.‬‬
‫קק"ל ששטחים אלה נמצאים תחת אחריותה‪ ,‬נענתה לפניית המועצה והמרחב הביוספרי‬

‫ונכנסה לתכנון מחודש של האזור‪.‬‬
‫תהליך התכנון כולל מפגשים ציבורים‪ ,‬שהראשון בהם התקיים באמצע ינואר‪.‬‬
‫במפגש השתתפו כ‪ 50-‬תושבי האזור ובעלי עניין‪ ,‬העלו את הנושאים הדורשים טיפול לדעתם‬

‫ואת הצעותיהם לפתרונות‪.‬‬
‫בשלבים הבאים יעבדו מתכננות הפרוייקט ‪ -‬איריס ברנשטיין וצופיה רוזנר‪-‬סלע‪ ,‬את הצעותיהן‬

‫לתוכנית המחודשת‪ ,‬אשר תובא לדיון ציבורי נוסף‪.‬‬
‫"כמי שמלווה את הקונפליקטים סביב נחל שופט מזה מספר שנים"‪ ,‬אומרת הגר ראובני ‪ -‬מתאמת‬
‫המרחב הביוספרי‪" ,‬אני שמחה ומברכת על תהליך זה שמבטא את השותפות של המועצה‬
‫וקק"ל בהתנהלות המרחב הביוספרי ואת מעורבות הציבור בקבלת ההחלטות באזור‪ .‬אני‬
‫בטוחה שבסופו של התהליך נצליח יחד להגיע לתכנון מיטבי לתושבי האזור ולסביבה הטבעית"‪.‬‬

‫קורס בנייה ירוקה‬

‫הסתיים קורס בנייה ירוקה‪ ,‬שאירגנה המועצה‪ ,‬ביוזמת ברוך שמיר – מהנדס המעצה והגר ראובני – מתאמת המרחב הביוספרי‪ ,‬בהשתתפות ‪ 16‬בעלי תפקידים בתחום‬
‫התכנון והבנייה‪ ,‬מיישובי המועצה‪ .‬הניהול המקצועי של הקורס הופקד בידי אדריכל ד"ר נעם אוסטרליץ‪ .‬המטרת הייתה לחשוף את המשתתפים לשינוי תפיסה וגישות‬

‫חדשות בתחום התכנון והבנייה ולקדם קבלת החלטות מבוססת ידע בתחום זה בישובים‪.‬‬
‫בין הנושאים שנלמדו‪ * :‬עקרונות תכנון מעשיים להשגת איכות חיים ובריאות * דרישות תקני חובה ותקני רשות * חשיבה כלכלית נכונה בתכנון * טכנולוגיות מתקדמות‬
‫להשגת בנייה טובה יותר * תכנון נכון של מעטפת המבנה‪ ,‬חומרי בידוד‪ ,‬מבנה מואר ונושם‪ ,‬הצללות וכו' * תכנון בגישות שירותי מערכת אקולוגית‪ ,‬ניהול מים ומערכות‬

‫זרימה * תכנון ישוב ותכנון מתחמי מגורים וכו'‪.‬‬
‫הקורס נתן את אות הפתיחה לכתיבת עקרונות הבסיס וההנחיות התכנוניות ליישום בנייה‬

‫ירוקה בתחום המרחב הביוספרי‪ .‬הגר ראובני מתאמת המרחב הביוספרי‪:‬‬
‫"הקורס מהווה שלב נוסף בקידום ההתנהלות על פי עקרונות המרחב הביוספרי והבהרת‬
‫המשמעות שלהם בחיי היומיום של התושבים‪ .‬השלב הבא יהיה כתיבת מסמך נהלים‬

‫ליישובי המועצה‪ ,‬אותו יכתבו משתתפי הקורס עם אנשי המקצוע"‪.‬‬
‫שלומית שלמה‪ ,‬גבעת עוז ‪ -‬רכזת ועדת תכנון "בשנה שנתיים האחרונות התחלתי להתעניין‬

‫וללמוד ככל האפשר על בנייה ירוקה‪ ,‬אקולוגיה‪ ,‬איכות סביבה וכדומה‪.‬‬
‫דר' נעם אוסטרליץ‪ ,‬אדריכל‪ ,‬מביא הסתכלות אקולוגית‪ ,‬מקיימת‪ ,‬ברת קיימא‪ ,‬לאורך זמן‪,‬‬

‫בראייה ארוכה ורחבה‪ ,‬אפילו מהמקום הפרטי של כל אחד‪.‬‬
‫הקורס הרחיב והעמיק לי את התפיסה לגבי העולם שלנו‪ ,‬מה אנחנו עושים בו ואיך ייראו‬

‫חיינו וחיי הדורות הבאים‪ ,‬כתוצאה מהפעילות שלנו‪.‬‬
‫אנחנו‪ ,‬בגבעת עוז‪ ,‬נמצאים כרגע על סף הכנת תב"ע חדשה ובעקבות הקורס אני רואה‬
‫הזדמנות לעשות מזה פיילוט‪ ,‬להסתכל על הדברים מנקודת מבט אקולוגית כבר משלב התכנון‪ ,‬בסיוע המועצה ואני מאוד מקווה שנצליח להעביר את זה‪.‬‬
‫מאחר שאנחנו בפינה הדרומית של המרחב הביוספרי‪ ,‬קצת רחוקים‪ ,‬אני מקווה שהליכה בכיוון הזה תקרב אותנו אל תוך המרחב הביוספרי"‪.‬‬
‫אהובה אלדר‪ ,‬גלעד – רכזת ועדת תכנון‪" :‬הקורס מאוד פתח את העיניים לכיווני חשיבה חדשים‪ ,‬נחשפתי לדברים שלא הכרתי קודם‪ .‬אחרי קורס כזה אתה לא יכול יותר‬
‫לומר אני לא יודע‪ .‬בכל חשיבה תכנונית‪ ,‬זה קופץ לך לראש‪ .‬אתה חושב פתאום מה ניתן לעשות בתחום של חיסכון באנרגיה‪ ,‬שימוש נכון בחומרי בנייה‪ ,‬כיווני אוויר‪ ,‬כיוון‬
‫זריחת השמש וכו'‪ .‬זה לא פשוט להתניע את זה‪ ,‬אבל ההתחלה היא שכבר כשאני מדברת עם מתכננים‪ ,‬אני שמה את זה על השולחן‪ ,‬מבקשת מהם להתייחס לנושא‬
‫הבנייה הירוקה בתוכניות שהם מגישים‪ .‬אנחנו קיבוץ שיתופי ומאוד משתף ציבור‪ ,‬אז צריך לשכנע את המערכת‪ ,‬את האנשים‪ ,‬זה לא משהו שניתן ליישם כבר מחר בבוקר‪.‬‬
‫אבל‪ ,‬הנה‪ ,‬אנחנו עומדים ערב תיכנון גן ציבורי חדש וההסתכלות על התוכניות היא דרך כל מה שלמדתי בקורס"‪.‬‬

‫‪ 8‬מגידון | ינואר ‪2015‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13