Page 14 - מגידון
P. 14
‫חינוך‬

‫ערב במ"ה בבית חינוך קשת התקווה‬

‫בית מדרש הורים ומורים מדברים חינוך‪ ,‬במטרה לקיים שיח בין כל באי בית החינוך‪.‬‬
‫המפגש והשיח בבית המדרש מעמיק תובנות חינוכיות ומאפשר שיח בגובה העיניים‪.‬‬
‫את ערבי הבמ"ה בבית החינוך מובילה היועצת יעל גלברג‪ ,‬עם המנחה המחוזית‪ ,‬עפרה רייס‪.‬‬
‫בית המדרש הראשון עסק בנושא חכמת ההמונים‪ ,‬תחת המסר‪ :‬שיש חכמה רבה בין ההמון‬
‫הנמצא ובהבאת החכמה של ההמון אפשר ליצור דברים משותפים ומדויקים‪ ,‬שיש מקום לכל‬

‫אחד בתוך ההמון‪ .‬שלכל קול יש מקום‪.‬‬

‫יום הולדת שנה לשם "קשת התקווה"‬

‫החגיגה התקיימה בדרך למידה חוויתית‪ ,‬בהוראה על פי שיטת הנושאים‪ ,‬בנושא קשת‪.‬‬
‫הוראה על פי נושא מתייחסת להיבטים השונים של נושא‪ ,‬למופעים שלו בתחומים שונים‬
‫ולדרכים מגוונות לבטא אותם‪ .‬הוראה בין תחומית על פי נושאים המציעה ללומדים נקודות מבט‬

‫שונות על הנושא כמושג‪.‬‬
‫לדוגמה‪ ,‬נושא ה"קשת" יציע להכיר את המושג "קשת" בתחומים מגוונים‪ ,‬כגון הקשת המקראית וסמליותה‪ ,‬משמעויות הקשת בתרבויות שונות‪ ,‬הקשת כתופעת‬
‫טבע – חקירה מדעית של התופעה‪ ,‬קשת הצבעים כשלעצמה וכאנלוגית למגוון אנושי וחברתי‪,‬‬
‫לעושר רגשי‪ ,‬ולמשמעויות הצבעים בתרבויות שונות וכד'‪ ,‬צורת הקשת בארכיטקטורה‪ ,‬בתצורות‬
‫טבעיות‪ ,‬תרומת הצורה למבנה‪ ,‬הקשת ככלי‪ ,‬דוגמת הקשת והחץ‪ ,‬קשת לכלי מיתר‪ ,‬הקשת‬

‫בחומרים שונים‪ ,‬דוגמת קשת לשיער ועיצובים נוספים‪.‬‬
‫הנושא נלמד במהלך שבוע מלא‪ .‬בכל הכיתות ובכל המקצועות‪ .‬הלמידה הייתה רב גילאית‪.‬‬

‫השבוע נפתח בטקס חגיגי והסתיים ביום אמנות‪.‬‬
‫כל יום נפתח פתיחה ייחודית‪ ,‬בלמידה של שעתיים בתחנה מסוימת בקבוצות רב גילאיות‬

‫(מתחלפת כל יום) והסתיים בפעילות המסכמת את היום‪.‬יישר כח לרכזת שיטת הנושאים‪,‬‬
‫אורית ירון ולחברות הצוות שהשקיעו ממרצם ויכולתם להפקת שבוע מושלם‪.‬‬

‫המשימה‪ :‬רובוט‬

‫מזה שנתיים משתתפים תלמידים מתיכון מגידו בפרוייקט ‪ ,FIRST‬בתמיכת מפעל תמה‪ ,‬משמר העמק‪ .‬בתחרות אזורית שהתקיימה בטכניון בחיפה‪,‬‬
‫בהשתתפות ‪ 26‬קבוצות‪ ,‬זכתה קבוצת מגידו‪ ,‬יחד עם שלוש קבוצות נוספות‪ ,‬לעלות לגמר‪ ,‬שיתקיים ב‪ 11.3.2015 -‬בהיכל יד אליהו‪ ,‬תל אביב‬

‫‪ FIRST‬הינו ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח‪ ,‬שייעודו עידוד בני נוער לעסוק במדע וטכנולוגיה‪.‬‬
‫הפעילות מגיעה לשיאה בתחרות רובוטיקה בינלאומית שבה זוכות הקבוצות להערכה רבה‪,‬‬
‫שיפור הביטחון העצמי‪ ,‬יצירת קשרים חדשים ולעיתים אף לגלות את מסלול הקרירה העתידי‬

‫שלהם‪.‬בהתאם לכללים מלווה את התלמידים קבוצה של מנטורים בתחומים השונים‪.‬‬
‫גיל צור – איש תמה‪ ,‬מנטור בתחום המכניקה‪" .‬תרומת תמה מתבטאת בכסף‪ ,‬לוגיסטיקה‪,‬‬
‫הזמנת חומרים‪ ,‬ייצור חלקים‪ ,‬בהתאם לתכנון הרובוט‪ ,‬ואפילו הסעות ואוכל וכדומה"‪ ,‬מפרט‬
‫גיל‪" ,‬יש לנו שני ספונסרים נוספים מיקנעם‪ .‬שני בעלי חברות אילן גביש ואביגדור דוד שתורמים‬

‫גם הם על פי הצורך"‪.‬‬
‫ב – ‪ 3.1.15‬ניתנה המשימה והחלה העבודה‪ ,‬בו זמנית בכל העולם‪ .‬תוך ‪ 6‬שבועות יש להגיש‬
‫את המוצר המוגמר‪ .‬ב – ‪ 16.2.15‬באותה שעה‪ ,‬כל הקבוצות המתחרות חותמות את הרובוט‪,‬‬

‫אורזות אותו ושולחות אותו ליד אליהו‪.‬‬
‫"אנחנו מתחילים את הפרוייקט בקביעת אסטרטגיה‪ ,‬בבחירת קונספט של רובוט שייתן את‬
‫המענה הכי טוב למשימות‪ .‬קודם מתכננים עד הפרט האחרון ורק אחר כך מתחילים לבנות‪ ,‬מייצרים ו‪/‬או מזמינים חלקים בהתאם לצורך‪ .‬מה שחסר לנו"‪ ,‬מציין גיל‪" ,‬זה‬
‫תלמידים‪ ,‬בעיקר בנות‪ ,‬שאין בקבוצה שלנו‪ .‬היינו קבוצה נורא קטנה‪ ,‬קטנה מידי‪ ,‬הכי‬
‫קטנה בארץ‪ .‬עכשיו הצטרפו כמה חבר'ה ואני לא יודע בידיוק לאיזה מספר הגענו‪.‬‬
‫לא נכון לעבוד בקבוצה כל כך קטנה"‪ ,‬הוא מסביר‪" ,‬כי ההשקעה והלוגיסטקה הן‬
‫מאוד גבוהות וכי העומס המוטל על האנשים הוא גדול בהרבה‪ .‬כמו כן הייתי מצפה‬
‫ליתר מעורבות של המועצה ובית הספר‪ .‬הפרוייקט מבוסס יותר מידי על תמה‪ .‬כרגע‬
‫אנחנו נמצאים בפיגור קל אחרי לוח הזמנים שקבענו לעצמנו ואני מקווה שנעמוד‬
‫באתגר‪ .‬אנחנו מייצרים שני רובוטים זהים‪ ,‬כדי שנוכל להמשיך להתאמן על הפעלת‬
‫הרובוט גם אחרי שליחתו‪ ,‬עד התחרות עצמה‪ .‬זה פרוייקט מאוד אינטנסיבי וקשה"‪,‬‬
‫מסכם גיל‪" ,‬אבל מי שמשתתף מרוויח ולומד הרבה מאוד"‪.‬‬

‫‪ 14‬מגידון | ינואר ‪2015‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19