Page 8 - מגידון
P. 8
‫הסיפור שמאחורי הסיפור‬

‫דר' עמירם אזוב‪ ,61 ,‬משמר העמק‪ ,‬היסטוריון צבאי‪ ,‬נולד‪ ,‬כמו כל ילידי הקיבוץ‪ ,‬אל תוך המורשת של סיפור הגבורה והעמידה ההירואית של הקיבוץ‬
‫ואנשיו במלחמת העצמאות‪ ,‬על פיו במשמר העמק הופעלו לראשונה תותחיו של קאוגז'י והאיש וצבאו סולקו מפה בבושת פנים לאחר מערכה בת ‪10‬‬

‫ימים עקובים מדם וחורבן‬

‫כשבגר והפך להיסטוריון צבאי‪ ,‬ביקש עמירם להתייחס לאירוע במבט מפוכח ומפוקח ולבחון אותו על פי‬
‫אמות מידה ענייניות ומקצועיות‪ .‬עמירם למד לא מעט על ההבדלים הקטנים שבין מורשת מקומית נוסטלגית‪,‬‬
‫לבין מציאות בראייה כוללת וכן על היבטים אידאולוגיים וחברתיים‪ .‬התוצאה היא ספר‪" ,‬משמר העמק לא‬
‫תיפול! נקודת מפנה בתש"ח"‪ ,‬בהוצאת כנרת זמורה‪-‬ביתן דביר והמרכז לחקר כוח המגן מייסודו של ישראל‬

‫גלילי‪ ,‬שעליו קיבל לאחרונה את פרס יצחק שדה לספרות צבאית‪.‬‬

‫מיקרוקוסמוס של מלחמת אזרחים‬

‫יש לציין שעמירם היה מעדיף לדבר על הספר‪ ,‬על העובדות ועל מקומו של‬
‫אותו קרב במערכה הכוללת של מלחמת העצמאות‪ ,‬ולא להתייחס לצד‬
‫האישי‪-‬מקומי של מי שמעמיד לבחינה ולעיתים גם בסימן שאלה‪ ,‬את סיפורי‬
‫ילדותו‪ .‬אנחנו‪ ,‬כמובן‪ ,‬ביקשנו לשמוע דווקא על הצד הזה‪ .‬לא כל יום קם אדם‬
‫ובוחן את סיפור חייו וחיי הוריו‪ ,‬העקוב מדם‪ ,‬בעיניים נייטראליות‪-‬מקצועיות‪.‬‬
‫"צריך אומץ לכתוב על מורשת מקומית" אומר עמירם‪" ,‬אבל אני לא רואה בזה מורשת אישית אלא היסטוריה של ארץ ישראל‪ .‬קרב משמר‬
‫העמק לא היה רק קרב של הקיבוץ‪ ,‬אלא מיקרוקוסמוס של מלחמת האזרחים שהיתה פה‪ .‬כל הכוחות של אותה מלחמה משני הצדדים‬
‫באו לביטוי בקרב הזה‪ .‬כוחות גדולים של ההגנה והפלמ"ח‪ ,‬שפעם ראשונה נלחם כגדוד‪ ,‬צבא ההצלה של קאוגז'י כוח של ישוב‪ ,‬סיפורן‬
‫המדהים של הנשים‪ ,‬ערבים מול יהודים‪ .‬נעשה פה מאמץ מרכזי גדול‪ ,‬על ישוב גדול‪ ,‬קיים‪ ,‬במקום מרכזי ולצד ישובים נוספים‪ .‬תוך ‪10‬‬
‫ימים כל פני האזור השתנו וזה השפיע על כל היישובים באזור‪ ,‬על פני כל העמק‪ .‬זה היה ריכוז כוחות חסר תקדים בצפון והכל תחת כותרת הראשוניות‪ .‬המלחמה הזו‬

‫היתה מלחמת אזרחים וקרב משמר העמק היה מיקרוקוסמוס שלה"‪.‬‬

‫לגאול את האמת מהמיתולוגיה‬

‫"רק מאוחר מאוד גליתי את הפערים בין מה שסיפרו לנו כל השנים‪ ,‬לבין המציאות"‪ ,‬אומר עמירם ומבקש להדגיש‪" ,‬זה לא סותר את גבורתם‪ ,‬את עמידתם‪ .‬החוויות‬
‫שלהם נכונות‪ ,‬אבל הקרב‪ ,‬העובדות‪ ,‬שונות‪ .‬יש פה שניות‪ .‬מאוד רציתי לספר את הסיפור שלא סופר‪ .‬לגאול את האמת מהמיתולוגיה‪ .‬אף רגע לא חשבתי שזה יעיב‪,‬‬
‫או יקלקל‪ ,‬או יחליש את הנרטיב‪ ,‬את המורשת המקומית וזה אכן לא פגע‪ .‬זה לא מסמך של הקיבוץ‪ ,‬זה לא נכתב מטעם משמר העמק‪ .‬אני היסטוריון מקצועי‪ .‬וככזה‬
‫הרכילות לא עניינה אותי‪ .‬אני דורש מעצמי להיות מאוד הגון כלפי נושאי ומושאי כתיבתי‪ .‬לדייק בעובדות‪ ,‬להתייחס בכבוד‪ .‬אני מביא את העובדות‪ .‬אבל סיטואציה‬
‫צבאית היא מאוד סובייקטיבית‪ .‬מאוד רגשית‪ ,‬מאוד מעורבת‪ .‬הקיבוץ"‪ ,‬אומר עמירם בזהירות‪" ,‬חווה טראומה חיובית‪ .‬היו הרוגים‪ ,‬גם ילדים ונשים; שלב פינוי הילדים‬
‫מהקיבוץ היה שבר גדול‪ ,‬אבל הייתה התגייסות אדירה‪ ,‬רוח מיוחדת ששרתה על המקום וחיזקה את תחושת הייחוד‪ ,‬האיחוד ושיתוף הפעולה‪ .‬זה היה רגע של מבחן‬

‫קשה שעמדו בו בהצלחה‪ .‬אנשי משמר בעמק היו חדורים תודעת מורשת והיסטוריה"‪.‬‬
‫ואף על פי כן‪ ,‬חוזר עמירם ומפרט‪ ,‬כהיסטוריון‪" ,‬אני עמל לשכנע שהסיפור חורג מגדרות הקיבוץ‪ .‬למשל‪ ,‬שלא כמו שסופר במהלך השנים‪ ,‬לא תותחי משמר העמק ירו‪,‬‬

‫לא אנשיו סילקו את קאוגז'י ‪ ,‬אלא הפלמ"ח‪ .‬משמר העמק ניצל"‪ ,‬כך למד עמירם וכתב בספרו‪" ,‬מבחוץ ולא מבפנים‪ .‬אנשי‬
‫הקיבוץ גילו כושר עמידה וגבורה‪ ,‬אבל מה שהכריע את המערכה היה הכוחות שפעלו במרחב שמחוץ לקיבוץ‪ .‬או למשל‬
‫הסיפור שאת בני הקיבוץ בני ה – ‪ 16‬פינו ואת ילדי חברת הנוער‪ ,‬בני אותו גיל‪ ,‬לא פינו‪ .‬הם ראו בזה גאווה‪ ,‬רק מאוחר יותר‬
‫עלו שאלות‪ .‬בני הקיבוץ ראו בזה בושה‪ .‬ועומדת בעינה השאלה – למה קורס מכ"ים של הפלמ"ח בג'וערה וקורס מכ"ים‬
‫של ההגנה בדליה‪ ,‬לא באו לסייע בלילה הראשון‪ .‬עד היום אין לי תשובה‪ .‬לקחתי את הקרב הזה‪ ,‬המקומי לכאורה‪ ,‬והראיתי‬
‫כיצד מתמצים בו כל הנושאים המהותיים לנקודת הזמן ההיא"‪ ,‬מסכם עמירם‪" ,‬נחישות העמידה היהודית אל מול האויב‬
‫(לובקה‪ ,‬המא"ז‪ ,‬מפקד האזור‪ ,‬המיתולוגי‪ ,‬אמר שלא זזים ‪ -‬אז לא זזים); הפיכת הפלמ"ח ממיליציה לצבא (הפלמ"ח‬

‫בקרב ראשון); קריסת המרחב הכפרי‪-‬הערבי והיווצרות אסון הפליטות (ברגע שקאוקג'י התמקם בכפר מנסי‪ ,‬מדרך עוז‬
‫של היום‪ ,‬לא היה לכפריים סיכוי)‪ ,‬ודעיכתו של המנדט הבריטי (האדמיניסטרציה הבריטית רואה ביהודים פגע רע‪ ,‬קשי‬
‫עורף שאינם מקבלים מרות‪ .‬בתחילה הם מתווכים בין הצדדים‪ ,‬אחר כך פשוט עוזבים)"‪ .‬מעבר לסיפור הקרב עצמו‬
‫והמורשת שנרקמה סביבו‪ ,‬מתייחס עמירם בספרו גם לתוצאות בקנה מידה לאומי‪-‬אידיאולוגי‪" .‬כשחברי משמר העמק‬
‫באו להתיישב פה"‪ ,‬הוא אומר‪" ,‬היו מסביב כפרים ערביים‪ ,‬שתושביהם ניהלו יחסי שכנות מצויינים עם היהודים מסביב‪.‬‬

‫הרעיון של דו קיום‪ ,‬האידיאלוגיה הזאת התנפצה‪.‬‬
‫שיירות הפליטים עברו לחברים מול העיניים‪ .‬זו היתה נכבה מוחשית‪ .‬זו מורשת של כל מלחמת העצמאות‪ .‬זה מקרה‬
‫קלאסי של 'יורים ובוכים'‪ ,‬אבל גם של צודקים‪ ,‬ואסור לשכוח שהצדק היה איתנו‪ .‬לא היה אפשר אחרת‪ :‬קאוגז'י תקף‪,‬‬
‫והם‪ ,‬הפליטים שפעם היו השכנים של ההורים שלי‪ ,‬שילמו את מחיר התקיפה‪ .‬אנשי משמר העמק חיים עם זה בסופו פינוי הילדים‬

‫של דבר ללא נקיפות מצפון‪ ,‬אבל עם תחושת אי נוחות גדולה"‪.‬‬

‫‪ 8‬מגידון |דצמבר ‪2014‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13