Page 14 - מגידון
P. 14
‫חינוך‬

‫מכירים תרבויות בישראל‬

‫במסגרת הנושא המרכז השנתי של משרד החינוך‪" ,‬האחר הוא אני"‪ ,‬בחר בית ספר פלגים להתמקד ברב תרבותיות בישראל‬

‫צוות מורים בנה תוכנית‪ ,‬שמטרתה לחשוף את הילדים למושגים תרבות‪ ,‬רב תרבותיות‪ ,‬סובלנות וקבלת האחר‪.‬‬
‫במהלך שלושה ימי שיא מרוכזים‪ ,‬עסקו הילדים בהיכרות עם ‪ 5‬תרבויות שונות בקרבנו‪ :‬דרוזים‪ ,‬צ'רקסים‪ ,‬בדואים‪,‬‬

‫אתיופים‪ ,‬דתיים‪.‬‬
‫כל שכבה למדה לעומק את אחת מהתרבויות הללו‪ ,‬באמצעים חווייתיים ומגוונים כגון מרכזי למידה‪ ,‬בהם למדו‬
‫שירים‪ ,‬ריקודים‪ ,‬מאכלים‪ ,‬מנהגים של אותה תרבות‪ ,‬הכנת מצגות שיתופיות בעזרת מחשב והיכרות עם יצירות‬

‫ספרותית שהמוקד שלהן הוא קבלת האחר‪.‬‬
‫כבית ספר המתנהל במרחב הביוספרי‪ ,‬יצרנו שותפויות עם תושבים בסביבה‪ ,‬ונעזרנו באוכלוסיות אותנטיות שהגיעו‬

‫לבית הספר‪ ,‬או יצאו מתוכו‪ ,‬והעבירו את הנושא בצורה הכי נאמנה למקור‪.‬‬
‫שכבת א‪-‬ב יצרו קשר עם מרכז טרקאצ'ין "הסיפור שלנו"‪ ,‬במרכז קליטה גלבוע‪ ,‬ששם לו למטרה לשמר‪ ,‬לטפח‪,‬‬
‫ולהפיץ את התרבות של הקהילה האתיופית בקרב האוכלוסייה בארץ‪ .‬הפעילות כללה יאג'אסרה ‪ -‬אמנות ומלאכות‬

‫יד‪ ,‬אונקוואן דנה מטאצ'ן ‪ -‬קבלת פנים מסורתית‪ ,‬יבאללבסנהספאן – תרבות הריקוד‪ ,‬השירה והלבוש ועוד‪.‬‬
‫שכבת ג' הכירה את התרבות היהודית דתית‪ .‬ילדי השכבה למדו ריקודים חסידיים על ידי רב חב"ד מיקנעם עילית‪,‬‬

‫לצד פעילות מהנה וחווייתית עם מורי בית הספר השונים – שירי שבת עם סימה המורה למוסיקה‪ ,‬לימוד פרשת‬
‫השבוע עם לימור דה חודה מחנכת בשכבה‪ ,‬והיכרות עם תלבושות מסורתיות‪.‬‬

‫שכבת ד' נפגשה עם פירוז הדרוזית מעוספיא‪ ,‬שסיפרה על המנהגים האופייניים לתרבות הדרוזית‪ ,‬כמו כן במרכזים‬
‫למדו התלמידים על הישובים הדרוזים בישראל והיכן הם על המפה דרך חידון חוויתי ונחשפו למוסיקה הדרוזית‪.‬‬

‫שכבת ה' בניצוחה של עולא‪ ,‬המורה לערבית‪ ,‬בדואית במוצאה‪ ,‬הכירה את התרבות הבדואית דרך שלוש תחנות‬
‫פעילות‪ :‬ריקוד דבקה‪ ,‬מצגות שהכינו ילדי כיתה ו' והכרת פתגמים בדואים‪.‬‬

‫שכבת ו' הכירה את התרבות הצ'רקסית‪ ,‬בעזרת הרצאה של אמיר נאפסו מכפר קמה‪ .‬התלמידים התנסו בריקוד צ'רקסי ובהכרת הכתב המיוחד לתרבות זו‪.‬‬
‫צפו במצגות‪ ,‬סרטונים‪ ,‬תמונות וקטעי מידע עיוניים להרחבת הידע‪.‬‬

‫במסגרת ימי השיא נערכה גם ארוחת בוקר כיתתית ובה מאכלים מהתרבות המשפחתית‪ .‬כל ילד חקר את המוצא המשפחתי‪ ,‬ובחר להביא מאכל שמייצג את המשפחה‬
‫ואת מוצאה‪ .‬ניחוחות וצבעים רבים מילאו באותו בוקר את רחבי בית הספר‪.‬‬

‫מנהלת בית הספר הדס ורהפטיג‪" :‬אנו חיים בחברה רב גונית‪ ,‬רב תרבותית‪ ,‬המכילה זהויות ותכונות ייחודיות ושונות ועלינו לנהוג עלפי ערכים של סובלנות‪ ,‬של כבוד‬
‫ושל תרומה לחברה‪ ,‬מתוך אחריות‪ ,‬מעורבות ומחויבות לחברה‪ .‬לב ליבו של הנושא הוא ההבנה‪ ,‬ההפנמה והיישום בפועל‪ ,‬של קבלת והכלת האחר‪ ,‬כערך המשפיע על‬

‫האדם והמעצב את אורח חייו‪ ,‬את איכות חייו ואת התנהגותו"‪.‬‬

‫רוקדות מחוץ לקופסה‬

‫השנה נקלטו באולפן למחול תלמידים רבים מכיתות גן ועד יב' ובעקבות כך נוספו שיעורים‬
‫למערכת ופוצלו כיתות הלימוד‪ ,‬על מנת לתת מענה לכל התלמידים שנרשמו‪.‬‬

‫"במסגרת הלימודים חשוב לנו להעניק לתלמידנו חוויה לימודית מתחום המחול המקצועי"‪,‬‬
‫אומרת יעל ברניר – מנהל האולפן‪" ,‬ליצור מפגשים עם רקדנים‪ ,‬לאפשר התנסות והיכרות עם‬
‫חומרים מגוונים וכדומה‪ .‬לצורך כך אנחנו יוזמים מידי שנה אירועים מיוחדים‪ ,‬מחוץ למסגרת‬
‫הלימודים הרגילה‪ ,‬חלקם כבר הפכו למסורת רבת שנים וחלקים ייחודיים‪ .‬תלמידות המחול‬

‫מכיתות י‪-‬יב' השתתפו‪ ,‬כמידי שנה‪ ,‬בכנס המחול מס' ‪ 39‬לזיכרו של יאיר שפירא‪,‬‬
‫בעמק המעיינות‪ .‬יאיר‪ ,‬בן קיבוץ גבעת עוז‪ ,‬נפל במלחמת יום כיפור‪ ,‬היה רקדן בלהקות המחול‬

‫בת שבע והלהקה הקיבוצית‪ .‬השנה הובילה להקת בת שבע את תוכנית הכנס‪.‬‬
‫התלמידות הופיעו במסגרת מופע אולפנים עם הריקוד "מעממי לעכשוי"‬

‫לכוראוגרפיה של לימור קורקין‪ .‬במהלך היום השתתפו הרקדניות בסדנאות עם מורים אורחים ורקדני להקת בת שבע‪ .‬הכנס הסתיים בטקס הענקת מלגה על שם‬
‫יאיר לרקדני הלהקות ובמופע של להקת בת שבע‪.‬‬

‫את הדלקת נר ראשון של חנוכה חגגו באולפן תלמידי כיתות ג‪-‬ו עם רקדנים אורחים של‬
‫להקת המחול "בנגורה"‪ .‬הלהקה הביאה בפני התלמידים את קסם המחול האפריקאי‪,‬‬
‫באמצעות סדנאות תיפוף וקצב ומופע שופע בריקודים ותיפוף‪.‬‬
‫עוד לפנינו מפגש לכיתות ז' עם אולפן למחול מנשה‪ ,‬בו יכירו תכנים ומורים חדשים‪.‬‬

‫בסוף החודש תסענה תלמידות כיתות ח‪ -‬יב' לביקור בלהקת "קמע" בבאר שבע‪ .‬התלמידות‬
‫תתנסינה בסדנאות מחול מודרני ורפרטוארי‪ ,‬תפגושנה את תמיר גינץ ‪ -‬המנהל האומנותי של‬

‫הלהקה ואת הרקדנים ותצפינה בקטעי מחול מתוך רפרטואר הלהקה"‪.‬‬

‫‪ 14‬מגידון | דצמבר ‪2014‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19