Page 13 - מגידון
P. 13
‫חינוך‬

‫פרוייקט נוער מילניום ביום האיידס‬

‫ביום שני ‪ 1.12.2014‬צויין בכל העולם יום האיידס העולמי‪ .‬כיתת העיצוב הגראפי של שכבת י"א בבית ספר תיכון מגידו‪ ,‬נבחרה לייצג את ישראל בפרוייקט חינוכי‬
‫בינלאומי‪ ,‬השייך לאו"ם ולאיחוד האירופיכחלק מאירועי יום האיידס העולמי‪ ,‬בנות מגמת העיצוב הגראפי‪ ,‬תלמידות כיתה י"א‬
‫בבית ספר תיכון מגידו‪ ,‬לקחו חלק באירועי ההסברה של הוועד למלחמה באיידס‪ ,‬ובהמשך יסייעו בהסברה‬
‫הישראלית למודעות למחלה‪ ,‬כחלק מפרוייקט בינלאומי‪ ,‬השייך לאו"ם ולאיחוד האירופי‪.‬‬
‫התלמידות מפיקות קמפיין לקידום המודעות לאיידס‪ ,‬למלריה ולאבולה‪ .‬את הפרוייקט החינוכי מלוות רוני וילדר והדס‬
‫שמואלי ‪ -‬מורות לעיצוב גראפי ואמנות‪ .‬מסתבר שמודעות לאיידס היא בעיקרה חינוך מיני וההבנה שכדי למנוע את המחלה‬
‫צריך לקיים מין בטוח‪ .‬תלמידי חטיבת הביניים והתיכון הם קהל היעד הרלוונטי ביותר להיחשף לתכנים הללו‪.‬‬
‫התלמידות נכנסו לכל כיתות בית הספר כדי לחשוף את המסרים החשובים‪ -‬ניפוץ סטיגמות על נשאי ‪ ,HIV‬מניעה על ידי‬
‫שימוש בקונדום וקיום מין בטוח‪ ,‬וחשיבות ביצוע הבדיקה עוד לפני קיום יחסי מין ראשונים‪.‬‬
‫בהמשך‪ ,‬בשיתוף פעולה עם הוועד למלחמה באיידס‪ -‬יצאו התלמידות לרחובות תל אביב והזמינו את העוברים והשבים‬

‫להגיע להיבדק בדיקות חינם וחילקו עלוני מידע‪ .‬משם עברו למשרדי הוועד למלחמה באיידס להמשך למידה של דילמות בהעברת מסרים בקמפיינים בנושא האיידס‪.‬‬
‫בסוף היום התקיימה פגישה בבניין המשרדים של משרד הפרסום הגדול "אריקסון ישראל"‪ ,‬שהציעו את עזרתם בחידוד המסרים בקמפיין החינוכי של הבנות‪.‬‬
‫כשהקמפיין – סדרה של מספר כרזות‪ ,‬יהיה מוכן‪ -‬הוא יוצג בפסטיבל בני נוער בבלגיה במאי ‪.2015‬‬

‫רוני וילדר ‪ -‬מורה לעיצוב גראפי‪ ,‬מובילת הפרוייקט‪" :‬כחלק מהיותנו אמונות על העלאת המודעות למאבק באיידס מלריה ומחלות אחרות‪ ,‬חשוב היה לנו להתחבר‬
‫לשטח‪ .‬פרוייקט ייחודי זה מהווה למידה ערכית ומשמעותית עבור התלמידות הלוקחות בו חלק‪ .‬החשיפה למתודות‪ ,‬לתכנים ולדילמות של הפרוייקט ללא ספק פותחת‬

‫עבורן חלון לעולם"‪.‬‬
‫סּוף אשר‪ ,‬עין השופט ‪ -‬תלמידת עיצוב גראפי י"א‪" :‬דרך ההשתתפות בפרוייקט הזה למדנו הרבה יותר ממה שקורה בשיעור עיצוב גראפי סטנדרטי‪ .‬פגשנו תכנים‬

‫עשירים‪ ,‬והפרויקטים שלנו יהיו הרבה יותר מעמיקים בזכות זה"‪.‬‬
‫ירדן ארזי‪ ,‬משמר העמק ‪ -‬תלמידת עיצוב גראפי י"א‪" :‬שיתוף הפעולה עם הוועד למלחמה באיידס נתן לנו להכיר את הידע הגדול שיש להם‪ .‬זה היה חשוב מאד לראות‬
‫איך הדברים פועלים מבפנים וללמוד אותם ביסודיות‪ ,‬כי אנחנו כנערות‪ ,‬יכולות עכשיו להעביר את המסרים לבני הגיל שלנו‪ .‬ההשתתפות בפרוייקט נוער מילניום היא‬
‫משמעותית‪ -‬כך אני גם יכולה להשפיע ואני גם מקבלת כישורים ונחשפת לאנשים ולנושאים שלא הייתי נחשפת אליהם בלי הפרוייקט‪ ,‬וזה דורש ממני בגרות ואחריות"‪.‬‬
‫נועה נגלר‪ ,‬יקנעם מושבה ‪ -‬תלמידת עיצוב גראפי י"א‪" :‬בעקבות היום הזה‪ ,‬התרשמתי שתלמידי בית הספר‬
‫לא ניזונים מסטיגמות על איידס‪ .‬התלמידים שיתפו פעולה והתעניינו‪ ,‬ולא היו שיפוטיים‪ .‬פרוייקט "נוער מילי־‬
‫ניום" מאפשר למידה בצורה לא שגרתית‪ ,‬יותר אקטיבית‪ .‬הנושאים הם כאלה שלרב לא עוסקים בהם בחיי‬

‫היום יום ולא לומדים אותם‪ ,‬ומה שאנחנו עושים זה סוג של שליחות"‪.‬‬
‫מיה כץ‪ ,‬רמות מנשה ‪ -‬תלמידת עיצוב גראפי י"א‪ :‬כשהסתובבנו בתל אביב וחילקנו חומרי הסברה‪ ,‬ראינו‬
‫אנשים שממש פחדו שנתקרב אליהם כי נדביק אותם באיידס‪ .‬יש המון חוסר מודעות‪ .‬ומודעות זה חשוב כי‬
‫ידע הוא כוח‪ .‬מטרות המילניום של האו"ם הן מטרות לטווח ארוך‪ ,‬ואם גוף כל כך חשוב הציב לעצמו לעשות‬
‫תיקון בנושאים חשובים כל כך‪ -‬לקחת חלק בקידום של המטרות האלו זה סוג של כבוד‪ :‬אנחנו הכיתה‬

‫היחידה במדינה שמשתתפת‪ ,‬והידע שיש לנו הוא ידע שגם לרב המבוגרים אין בנושא הזה‪.‬‬
‫אני גאה להשתתף ביצירה שבה לוקחות חלק ‪ 7‬מדינות‪ .‬פלסטין היא אחת מהן‪ ,‬אבל כיוון שזה מפגש שלא‬
‫סובב סביב פוליטיקה אלא סביב אמנות‪ -‬אני לא חוששת‪ .‬אני אוהבת מאד עיצוב גראפי‪ ,‬ושמחה שעבודה כיתתית שלנו תוצג בבלגיה‪ ,‬זה יפה שיראו חלק ממני בעולם"‪.‬‬

‫מידע כללי‪ 2015 :‬היא השנה אותה סימנו באו"ם כשנת יעד ליצירת שינוי עולמי באמצעות "‪ 8‬מטרות המילניום" (מטרות שארגון האו"ם בחר כחשובות לטיפול עד שנת‬

‫‪ ,2015‬ובהן הוא מתחייב ליצור שינוי של ממש)‪ .‬אחד מהאירועים הרבים שמציינים את הדד‪-‬ליין הזה‪ ,‬הוא פסטיבל בינלאומי של בני נוער (הממומן ע"י האיחוד האירופי)‪,‬‬
‫אשר יתקיים בבלגיה במאי ‪ .2015‬קבוצת התלמידות שלנו תייצג את ישראל בפסטיבל‪.‬‬

‫קשת של תקווה‬

‫מינהל חינוך ממלכתי דתי (המחמ"ד)‪ ,‬מחוז צפון‪ ,‬בביקור בבית ספר "קשת התקווה"‬

‫המבקרים השתתפו בצפיה ולמידה בתחום הלמידה המשמעותית בבית החינוך‪.‬‬
‫בביקור השתתפו מנהל המחוז ‪ -‬חיים גבאי‪ ,‬מפקחת בית החינוך ‪ -‬חנה זינו‪ ,‬מנחות מחוזיות ‪ -‬צביה זמיר וזהבה אלקובי‪.‬‬

‫קיבלו את פניהם סמדר עקרי ‪ -‬מנהלת בית הספר‪ ,‬מנכ"ל המועצה אברהם אזולאי ומנהלת מחלקת‬
‫חינוך במועצה קרין שטרן‪ .‬האורחים צפו בקבוצת תפילה ובמפגש בכיתות ובהמשך השתתפו בתוכנית ייחודית שנבנתה‬

‫על ידי צוות המורים ‪ -‬בחפץ לב"‪ .‬זוהי תוכנית של למידה רב גילאית‪ ,‬בה לכל מורה ‪ /‬תלמיד שיעור‬
‫בחירה אחד במערכת השבועית‪ .‬לכל תוכנית נבנה סילבוס מיוחד המאפשר למידה חוויתית‪ ,‬אחרת‪ ,‬על פי‬
‫האינטלגנציה האישית של המורה‪/‬תלמיד‪ .‬לאחר מכן צפו האורחים בשיעור פרשת שבוע‪ ,‬המפותח בהתאם‬
‫לערכים הביוספריים ולהוראה בחינוך משותף ובשיעור חגים משותף לאוכלוסיות דתיות וחילוניות‪ .‬לקינוח נהנו האורחים מאתנחתא מוסיקלית של ילדי המקהלה וצפו‬

‫בריקודים שהכינו הילדים‪.‬‬
‫סמדר עקרי ‪ -‬מנהלת בית החינוך‪" :‬אחד הדברים היחודיים והחשובים שעשינו‪ ,‬הוא יצירת שיח מתמשך עם ההורים בבתי המדרש‪ .‬התכנים שמועברים בבתי המדרש‬
‫מקבילים לתכנים שלמדו הילדים בכיתה‪ .‬הוראת פרשת שבוע נעשית באופן מאוד מיוחד‪ ,‬ברוח ערכי המרחב הביוספרי‪ ,‬הסביבה והחברה‪ ,‬כאשר המיקוד הוא בחיפוש‬
‫אחר ערכים משותפים בפרשה ולמידה חווייתית משמעותית של סיפורי המקרא‪ .‬צוותי ההוראה מלווים בהדרכה פדגוגית צמודה של צו פיוס לגבי תכני ההוראה השונים‪:‬‬
‫פיתוח תוכניות לימודים חוויתיות ומותאמות לאוכלוסיות משותפות ופיתוח תלב"ס לחגים בשיטת הנושאים‪ .‬אנחנו יוצרים פריצת דרך ברוח המרחב הביוספרי באזור‪,‬‬

‫מחברים קהילות לחיים משותפים‪ ,‬מצמיחים פה דור שמכיר‪ ,‬יודע ומכבד את תרבותו של האחר"‪.‬‬

‫מגידון | דצמבר ‪13 2014‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18