Page 7 - fonts
P. 7
‫ביישובים‬

‫לב פתוח ועלה של זית‬

‫אל טקס חנוכת בית הבד הוזמנו ילדי המרחבים‪ ,‬הבוגר והצעיר‪ ,‬ממשמר העמק‪" .‬נערך מסיק זיתים משותף"‪ ,‬מספרת שירה "דיברנו על עץ הזית‪ ,‬כחלק מההוויה שלנו‬
‫בארץ ישראל‪ ,‬ממזון‪ ,‬דרך מאור‪ ,‬קוסמטיקה ועד סמלי המדינה והשלום‪ ,‬הילדים קיבלו הסבר והדגמה איך פועל בית בד ואיך מייצרים שמן‪ ,‬היתה יצירה בנושא הזית‬

‫והוכנו ביחד פיתות בטאבון‪ ,‬אותן טבלו הילדים בכיף בשמן הזית‪.‬‬
‫ילדי הקיבוץ רגילים למסוק זיתים בקיבוץ וכעבור חודש לקבל בקבוק שמן מוכן‪ .‬הפעם הם ראו‪ ,‬חוו והיו שותפים‪ ,‬לכל תהליכי הפקת השמן מקרוב‪.‬‬
‫לא במקרה נבחר מועד זה לאירוע משותף בין ילדי הקיבוץ לבין חברי תלמים‪ .‬מעבר לעובדה שזו עונת המסיק‪ ,‬וזמן הפקת שמן הזית‪ ,‬ציינו באותו שבוע את יום השנה‬
‫לרצח יצחק רבין ובחינוך הבלתי פורמלי במשמר העמק פתחו את חודש הסובלנות וקבלת האחר‪ .‬כך הכל מתחבר למקום בו אנשים נפגשים‪ ,‬מכירים ומגשרים על‬

‫פערים‪.‬‬
‫בתקופה זו‪ ,‬בה מדברים רבות ומפגינים וקוראים למען איחוד וקירוב לבבות‪ ,‬בין ערבים‬
‫ליהודים‪ ,‬בין דתיים לחילוניים‪ ,‬בין מזרחיים לאשכנזים‪ ,‬בין עניים לעשירים‪ ,‬בתלמים עובדים‬
‫על קירוב לבבות גם בין אנשים ללא מוגבלויות לאנשים בעלי מוגבלויות‪ .‬בעצם‪ ,‬כפי שאמרה‬
‫אחת הבנות מכיתה א'‪" :‬למי מאיתנו אין שונות‪ ,‬או מוגבלות כזו או אחרת‪ ,‬אצל חלק רואים‪,‬‬

‫אצל חלק לא‪ ,‬בלב כולנו אותו הדבר"‪.‬‬

‫הצטרפו אלינו‬

‫נראה שהחיבור בין שני המקומות‪ ,‬משמר העמק ותלמים במגידו‪ ,‬מתחיל ברגל ימין‪ .‬יש עבודה‬
‫משותפת‪ ,‬תכנון משותף‪ ,‬נוצרו כמה וכמה התחלות של עשייה חינוכית‪ ,‬חברתית ותרומה‬

‫הדדית‪ ,‬כולם מרוויחים ומקווים שזו התחלה של מסורת של שיתוף בין שתי הקהילות‪.‬‬
‫כמובן שלא ניתן היה לקדם תוכניות ללא שיתוף פעולה מלא ופתיחות רבה מצד מערכת‬

‫החינוך במשמר העמק וללא הצוות המסור והחרוץ בתלמים‪.‬‬
‫כאשר אנשים מקבלים מענים לצרכים רגשיים‪ ,‬הם מאושרים ומסופקים בעבודה ובמערכות חיים אחרות וזה מה שקורה בתלמים‪.‬‬
‫מסכמת שמרית מסיקה‪ ,‬רכזת פרויקטים וחינוך בתלמים‪" :‬נוצר קשר מיוחד וייחודי‪ ,‬הצלחנו להפוך את הקערה על פיה‪ .‬בעבר‪ ,‬חברי תלמים ביקשו להיות חלק‬
‫מהקהילה הרחבה‪ ,‬היום הקהילה רוצה להיות חלק מאיתנו‪ .‬אני מזמינה קבוצות נוספות‪ ,‬מילדי גנים ועד בוגרים‪ ,‬לתאם איתנו ולבוא לבקר‪ ,‬להתרשם ולחשוב על שיתופי‬

‫פעולה"‪.‬‬
‫שמרית מסיקה‪ ,‬תלמים‪ | 052-3379787 :‬שירה בז‪052-3744392 :‬‬

‫לתת לאדמה לנוח‬

‫במושב מדרך עוז‪ ,‬בענף הפלחה המשותף‪ ,‬מתכוננים לשנת שמיטה‬

‫‪ 5.000‬דונם‪ ,‬ועוד ‪ 1.000‬בהחרגה‪ ,‬הם שטחי הפלחה של המושב‪ ,‬המחולקים לשתי מערכות גידול – בעל ושלחין‪.‬‬
‫"עד לפני שתי שמיטות‪ ,‬כלומר לפני ‪ 14‬שנה‪ ,‬לא עשינו שמיטה" מספר שמעון עקרי – איש המושב ורכז הענף מזה שנים‪" ,‬אלא קיבלנו היתר מכירה‪ ,‬כמו רוב החקלאים‬

‫בארץ והמשכנו כרגיל‪ .‬מאחר שהחלב שלנו הולך לעדה החרדית‪ ,‬נדרשנו לפני ‪ 14‬שנה למצוא פתרון"‪.‬‬
‫אנחנו מגדלים כמעט את כל הגידולים הסטנדרטיים‪ ,‬כולל בצל‪ ,‬שום וכדומה"‪ ,‬מפרט שמעון‪ 50% " ,‬מהשטחים משמשים לגידול מספוא לצריכה עצמית של המושב‪,‬‬

‫לרפתות המקומיות‪.‬‬
‫השנה‪ ,‬לראשונה‪ ,‬החלטנו על שמיטה מלאה‪ ,‬על פי ההלכה‪ .‬הרב הגיע לישיבת הנהלה‬

‫ושיכנע אותנו‪ .‬בהחלט תרמה לכך העובדה שהוא הבטיח סיוע מקרן שביעית‪.‬‬
‫השמיטה המלאה"‪ ,‬הוא מסביר‪" ,‬חלה רק על מחצית מהשטחים‪ .‬במחצית השנייה אנו‬
‫עושים שמיטה מקילה – אוצר בית דין – כלומר‪ ,‬אני זורע את כל השטח לפני ראש השנה‬

‫ומותר לקצור אותו ולמכור את היבול רק למאכל בהמה‪ ,‬לא למאכל אדם‪.‬‬
‫האמת"‪ ,‬אומר שמעון‪" ,‬מבחינה מקצועית זה מתבקש‪ ,‬בלי שום קשר להלכות דת‪ .‬האדמה‬

‫צריכה לנוח‪ .‬אין ספק שזה תורם להשבחה של הקרקע‪.‬‬
‫לפני ‪ 14‬שנה"‪ ,‬הוא מספר‪" ,‬הלכנו לשמיטה עם חשש מאוד גדול‪ ,‬אבל כמו בכתובים‪ ,‬השנה‬
‫השישית נתנה לנו פיצוי גדול של יבול רב‪ .‬זה מאוד חיזק אותנו לקבל את ההחלטה השנה‪.‬‬
‫ברמת העיקרון‪ ,‬המחמירים לא עושים כלום בשנה הזאת‪ .‬באופן מוחלט לא עובדים את‬
‫האדמה‪ .‬אצלנו אני מגדל את ‪ 50%‬מהשטח אוצר בית דין‪ ,‬כך שיש לי קצת עבודה‪ .‬אבל דווקא יש לי יותר דאגות‪ ,‬גם בנושא המשקעים‪ ,‬גם בנושא מפגעים‪,‬‬
‫שאני לא אוכל לתקן בהמשך‪ .‬אני מניח שברגע שנעבור את הקציר‪ ,‬עד ראש השנה תהיה תקופה מאוד שקטה ואני פנוי לכל טיול"‪...‬‬

‫מגידון | נובמבר ‪7 2014‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12