Page 6 - fonts
P. 6
‫ביישובים‬

‫בלב כולנו אותו הדבר‬

‫חוויות והתרשמות של שירה בז‪ ,‬משמר העמק‪ ,‬מחוות תלמים בקיבוץ מגידו ומהעשייה המשותפת של חברי תלמים וילדי משמר העמק‬

‫חוות תלמים בקיבוץ מגידו‪ ,‬היא חווה תעסוקתית לאנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית‪ .‬בחווה מועסקים כ‪ 80 -‬חברים בעלי מוגבלויות שונות‪,‬‬
‫כאשר כ‪ 30 -‬נוספים מושמים בתעסוקה מותאמת מחוץ לחווה‪.‬‬

‫כמו בקיבוץ של פעם‬

‫לפני כשנתיים החלה שירה בז‪ ,‬ממשמר העמק‪ ,‬לעבוד כמטפלת בעזרת בעלי חיים בתלמים‪ ,‬בהמלצת מי שאז היתה רכזת מש"א בקיבוץ‪ ,‬שהכירה את תלמים מתוך‬
‫כך שחברים מתלמים עובדים במדגרה במשמר העמק‪.‬‬

‫שירה נשבתה מיד בקסמם של המקום והאנשים ואף החליטה לפתח‬
‫את מערכת הקשרים בין חברי תלמים שבקיבוץ מגידו‪ ,‬לבין ילדי‬

‫קיבוצה‪ ,‬משמר העמק‪.‬‬
‫"תוך כדי עבודה בתלמים נשביתי בקסם של המקום והעשייה שם"‪,‬‬
‫מספרת שירה ומפרטת‪" ,‬זו חווה חקלאית אורגנית‪ ,‬שמזמנת מפגש עם‬
‫גינות ירק‪ ,‬תרנגולות חופש‪ ,‬דיר כבשים‪ ,‬עיזים וברווזים‪ ,‬כמו במשק חי‬

‫של פעם אצלנו בקיבוץ‪.‬‬
‫מצאתי שיש דימיון רב בין ערכי תלמים והגישה לאנשים‪ ,‬לבין הרוח‬
‫הקיבוצית של פעם – עבודה עצמית‪ ,‬בעיקרה חקלאית‪ ,‬עם מקום מוגן‬
‫לקשישים ולמי שפיזית אינו יכול לעבוד בחווה‪ ,‬עם מטבח משותף וחדר‬
‫אוכל משותף‪ ,‬המופעל על ידי החברים במקום וכולם אוכלים בו ביחד‪,‬‬

‫חברים ומדריכים‪.‬‬
‫גם השם חברים יש בו משהו מהרוח הקיבוצית‪ ,‬כולם שותפים לעשייה‬
‫ולעבודה‪ ,‬יש מדריכים אך מי שמפעיל ומנהל את המקום הם החברים‪,‬‬
‫שמגיעים לחווה כל בוקר‪ .‬הם חוגגים חגים משותפים ויוצרים תרבות‬

‫משותפת‪ ,‬מקיימים שיחות בוקר להן כולם שותפים ושיחות סיכום‪.‬‬
‫אחת מהמטרות של תלמים הוא שילוב של חברי תלמים בקהילה‪ .‬קבוצות רבות של נערים‪ ,‬חיילים ומתנדבים‪ ,‬מגיעות לחווה לעבודה משותפת עם החברים בחווה‪,‬‬

‫במטרה לשבור סטיגמות‪ ,‬להקטין פערים‪ ,‬לחבר בין שונים ולהראות שבעצם‪ ,‬כולנו אותו דבר – אנשים"‪.‬‬

‫היכרות והתקרבות‬

‫"רוב הקבוצות והמתנדבים הן לא מהסביבה הקרובה"‪ ,‬מתארת שירה את ראשיתה של ידידות מופלאה‪" ,‬למרות שתלמים נמצאת ושייכת למועצה אזורית מגידו‬
‫והרגשתי שדווקא כאן‪ ,‬קרוב לבית‪ ,‬לא מספיק מכירים את העשייה המבורכת בתלמים‪.‬‬

‫אחרי שנה של עבודה בתלמים הבאתי בפני הצוות למעורבות חברתית במשמר העמק את הרעיון לאמץ את תלמים כפרוייקט חברתי‪.‬‬
‫במהלך השנה האחרונה התחלנו בניסיונות ליצור חיבור בין הקהילה במשמר העמק לקהילה‬
‫בתלמים‪ .‬בעזרת הצוות של תלמים יצרנו קשרים בין שני המקומות – כמו למשל‪ ,‬שבכולבו‬
‫ובחנות בגדים של משמר העמק מוכרים תוצרת של תלמים‪ ,‬בהעברת ציוד וחומרי בניין שאינם‬
‫נחוצים וקודם היו הופכים לפסולת‪ ,‬שיכולים לשמש את תלמים‪ ,‬בסיורים של בעלי מקצוע‬

‫ממשמר העמק מתחום הבריאות והרווחה‪ ,‬בתלמים ובעיקר‪ ,‬בקשר עם מערכת החינוך‪.‬‬
‫במהלך החופש הגדול הגיעה קבוצה של בני נוער ממשמר העמק ליום התנדבות למען הקהילה‬
‫בחווה בתלמים‪ .‬יום עבודה משותף בו הנערים פעלו ביחד עם חברי תלמים בצביעה‪ ,‬נגרות‪ ,‬גינון‬
‫וטיפוח החווה‪ .‬המפגש היה מוצלח מאוד ובעקבותיו חניכי כיתה ט' משומריה יתחילו בהתנדבות‬

‫קבועה‪ ,‬פעם בשבוע‪ ,‬בחווה בתלמים‪ ,‬לעבודה משותפת וקידום פרויקטים בחווה‪.‬‬
‫בחג שבועות בשנה שעברה ילדי המרחב הצעיר והמרחב הבוגר של משמר העמק‪ ,‬כיתות א'‬
‫עד ו'‪ ,‬הוזמנו לחגוג שבועות חקלאי ביחד עם חברי תלמים במגידו‪ .‬נערכו פעילויות משותפות‬
‫הקשורות בחג‪ ,‬תוך הקפדה על שילוב של חברי תלמים עם ילדים מהקיבוץ‪ .‬לביקור זה קדם‬
‫תהליך הכנה של הילדים‪ ,‬לקבלת האחר‪ .‬לעיתים היתה מבוכה‪ ,‬לא תמיד היה קל במפגש הראשון‪ ,‬בבוקר היה מרחק מסוים אך עד הצהריים כולם ישבו ואכלו ביחד‬

‫ונוצרו קשרים‪.‬‬
‫בעקבות הפעילות המוצלחת החליטו ילדי המרחבים לתרום לתלמים את הסכום שאספו במדרחוב השנתי‪ ,‬שמתקיים כל שנה בסוף החופש הגדול‪ ,‬בו הם מוכרים‬
‫עבודות שלהם לחברי הקיבוץ‪ .‬בסכום שנאסף השתמשו בתלמים לבניית בית בד קטן ומקומי לייצור שמן זית מהזיתים שחברי תלמים מוסקים בשטח שניתן להם על‬

‫ידי קיבוץ מגידו"‪.‬‬

‫‪ 6‬מגידון |נובמבר ‪2014‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11