Page 19 - fonts
P. 19
‫תרבות‬

‫רקמת חייהן‬

‫עכשיו הגיע הזמן לתפור מופע‪ ,‬תוכן‪ ,‬סיפור מסגרת‪" .‬זה היה עולם חדש בשבילי"‪ ,‬מפרטת רחלי‪" ,‬לחקור‪ ,‬לחפש את החומרים‪.‬‬
‫זה היה אתגר חדש בשבילי‪ .‬לא חשבתי במושגים של טכניקה‪ ,‬של מחול‪ .‬גם אני באתי לזה בת ‪ ,50‬גם אני חוויתי את השינויים‪ ,‬את‬
‫הגוף שמתבגר‪ ,‬זו הייתה נקודה נכונה בזמן לעשות את זה‪ .‬הסתכלתי על זה מהכיוון של היצירה‪ ,‬של הנשים‪ .‬ראיתי בזה תהליך‬

‫של ניסוי וחקירה‪ .‬היה לי ברור שאני לא באה להכתיב להן כוריאוגרפיה‪ .‬ביקשתי מכל אחת לספר‬
‫לי על מחשבות‪ ,‬רגשות והרהורים מהיום ומהעבר‪ .‬הן סיפרו וגם כתבו‪ .‬בהמשך כל אחת סיפרה לי‬
‫במה היא הייתה רוצה להתמקד‪ ,‬סימנו לעצמנו את המילים החשובות יותר‪ ,‬הבולטות יותר‪ .‬ביקשתי‬
‫מהן משפטים שהן כאימהות אמרו לבנות שלהן ומשפטים שאימהות שלהן אמרו להן‪ .‬ביניהם היה‬
‫גם המשפט של עופרה‪ ,‬שאמא שלה אמרה לה בילדותה‪ ,‬ש"מחול וקיבוץ לא הולכים ביחד"‪ ,‬שהפך‬
‫בהמשך לשם המופע‪" .‬אמא שלי אמרה‪ ."...‬אספנו משפטי מפתח שחוזרים לאורך המופע ואת‬
‫הכל עיבדנו בסוף ביחד‪ .‬כל תהליך העבודה היה משותף ועבר הרבה עליות ומורדות‪ .‬צלחנו את‬
‫המהמורות שהן מטבעה של יצירה משותפת שלא יכולה להיות הרמונית כל הזמן‪ .‬זו הווית חיים‬
‫של נשים שנמצאות ביחד‪ ,‬בגיל קרוב‪ ,‬שיש להן הרבה מהמשותף‪ .‬מבחינת אמירה אמנותית הלכתי‬
‫למקומות לא שיגרתיים‪ .‬היה לי חשוב לי להביא אמירה אמנותית‪ ,‬מעניינת‪ ,‬מגוונת‪ .‬היה לי חשוב‬
‫רגש‪ ,‬חוש הומור‪ ,‬כנות‪ .‬לא להביא אמירה פשטנית‪ ,‬ברורה‪ ,‬פלסטית‪ ,‬אלא בצורה נרמזת‪ .‬היה לי‬
‫ברור שאני רוצה לעשות משהו בנושא מספרים ועל כך התחלנו לעבוד בקבוצה‪ .‬חומרי הגלם התנועתיים היו מאוד טובים ומעניינים‬

‫ומתאימים לעבודה‪ .‬התהליך היה מאוד מפרה‪ .‬בסופו של דבר המילה האחרונה הייתה שלי‪ ,‬ככוריאוגרפית"‪.‬‬

‫המונולוג שלהן‬

‫המופע בנוי מקטעים משותפים ומקטעי סולו‪ .‬הסולו של רוחלה‪ ,‬שפחות מחוברת לשפת המחול‪ ,‬הוא מונולוג‪ ,‬שכולל גם משפטים של יתר הבנות‪" .‬משיחות עם רחלי"‪.‬‬
‫מספרת רוחלה‪" ,‬הגעתי לאמא שלי ולפרידה שלי ממנה כשהיא נפטרה‪ .‬סביב זה היתה העבודה שלי‪ .‬נוצר מונולוג שמלווה יותר במחוות מאשר במחול‪ .‬אני מדברת את‬

‫המונולוג שלי‪ .‬האחרות רוקדות את המונולוגים שלהן"‪.‬‬
‫עופרה בחרה לעבוד בסולו שלה על פי שירו המפורסם של פרנק סינטרה‪" .‬בחרתי את המוזיקה של ‪ " I DID IT MY WAY‬מספרת עפרה‪" ,‬ואמרתי שאני ארקוד את‬
‫זה ‪ .MY WAY‬רציתי שתשיר אישה ובעברית‪ .‬השתמשתי במילים שכתבה רוחלה‪ ,‬שקלעו בול לרצוני‪ .‬גם הביצוע השלים את הפאזל‪ .‬רחלי הציעה לי להשתמש בריקוד‬

‫בחוטים‪ ,‬שמבחינתי מסמלים שלוש דרכים חשובות שעברתי בחיי"‪.‬‬
‫אריאלה הייתה צריכה להתחבר אל יצירה מוגמרת‪ ,‬אל הנרטיב שהבנות האחרות כבר העלו‪" .‬אצלי הנושאים שעלו"‪ ,‬היא מספרת‪" ,‬היו צריכים להתחבר ליצירה‬
‫מוגמרת והייתי צריכה להביא את אמי‪ ,‬ניצולת שואה‪ .‬להביא לביטוי איך היא הרגילה אותי למתוק‪ ,‬איך הייתה מחביאה לי את השוקולד שמחליף‪ ,‬כנראה‪ ,‬את החיפוש‬
‫אחרי האהבה ואת האכזבות‪ .‬רחלי עזרה לי לאתר את המוזיקה הנכונה‪ ,‬של צ'ימרוזה‪ .‬זוהי הזדמנות מבחינתי לשים דברים על השולחן‪.‬‬

‫המשקל‪ ,‬אהבת השוקולד‪ ,‬החיפוש אחרי האהבה"‪.‬‬
‫רעיה הלכה לכיוון שונה‪" .‬מכל הקטעים"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬אני חושבת‪ ,‬שהקטע שלי יותר מופשט‪ .‬לקחתי את המוזיקה מפסקול הסרט 'דבר‬
‫אליה'‪ .‬התייחסתי לחיים באופן פחות סיפורי‪ .‬אני עוסקת בנושא של אבדן ושכול‪ ,‬שליווה ומלווה את המשפחה שלנו‪ .‬אני באה מהמקום‬
‫של אדם שמסדר לעצמו חיים מאורגנים ובטוחים ופתאום הכל מתמוטט‪ .‬ואז‪ ,‬אם בוחרים בחיים צריך לקום מחדש ולהמשיך לחיות‪ .‬רחלי‬

‫הצליחה להוציא מאיתנו דברים שאחרת לא היו עולים"‪.‬‬
‫המופע עלה לראשונה בפני בני המשפחות כדי ש'יאשרו' את יציאתו לעולם הרחב‪ ,‬אחר כך בפני חברי משמר העמק ומאז פעמים רבות‬

‫נוספות במסגרות שונות‪.‬‬
‫ההופעות הקרובות ‪ :‬ב‪ 22.12-‬בעין המפרץ וב‪ 23.12-‬במעגן מיכאל‪.‬‬

‫חדוות יצירה נשית‪.‬‬

‫הרבה מהצלחת הפרוייקט הן זוקפות לרוח ולכוח הנשי‪ .‬וכך הן אומרות לסיכום‪ ,‬משתלבות זו בדבריה של זו‪" :‬היכולת כל הזמן לשכלל את‬
‫עצמך" ‪" /‬העיקר הוא מה שקורה לנו כקבוצה של נשים" ‪" /‬יש לנו שמחה‪ ,‬יצירה‪ ,‬אהבת החיים והעשייה"‪" /‬אנחנו רוקדות‪ ,‬נעות‪ ,‬מדברות‪,‬‬
‫את עצמנו‪ ,‬את חיינו" ‪" /‬זה מאוד אנושי‪ ,‬מאוד נגיש‪ .‬לא תיאורטי‪ ,‬לא גבוה‪ ,‬לא מתיימר" ‪" /‬אנשים מתחברים‪ .‬כל אחד מוצא את עצמו" ‪/‬‬

‫"קבוצת נשים שיצרה ביחד – כח נשי‪ ,‬חיבור נשי וחדווה נשית"‪.‬‬

‫הקתדרה העממית מגידו משנה פניה‬
‫לאחר יותר משלושה עשורים‪ ,‬אנו נערכים לשינוי עמוק באופן הפעלתה של הקתדרה‪.‬‬

‫"הקתדרה המטיילת" ‪ -‬מציעה כ‪ 40 -‬טיולים בסדרות טיולים ליעדים חדשים וקהלי יעד חדשים‪ .‬הטיולים תוכננו במקצועיות רבה על ידי חברת "בוץ"‪ ,‬הפועלת באזורנו‬
‫על ידי תושבי מגידו‪ .‬חוברת מפורטת נשלחה בדואר ישיר ולישובים ונמצאת באתר המועצה‪.‬ההרשמה מתבצעת בימים אלה‪.‬‬
‫מצפים לכם בטל'‪ 04-9598502 :‬ובאתר המועצה‪.‬‬

‫בשבילנו ‪ -‬התחום העיוני והיצירתי יופעל על ידי גילאור – מרכז יום לקשיש‪ ,‬תחת הכותרת ב"שבילנו"‪.‬‬
‫לפרטים והרשמה ‪ -‬יעל להב‪ | 050 - 7249746 :‬לילי גולווין‪.050 – 749737 :‬‬

‫נשמח לראותכם שותפים‬

‫מגידון | נובמבר ‪19 2014‬‬
   14   15   16   17   18   19   20