Page 7 - fonts
P. 7
‫חינוך‬

‫פה מייצרים חינוך‬

‫אצל ירון שטרן‪ ,‬בן קיבוץ מגידו‪ ,‬חבר משמר העמק‪" ,‬שומריה" היא חלק מה – ‪ D.N.A‬הבסיסי‪ .‬שם עברו עליו ימי נעוריו‪ ,‬שם גדל והתפתח‬
‫כאיש מקצוע‪ ,‬שם ביסס את אמונותיו והשקפותיו‪ .‬גם היום כשהוא מסיים ‪ 11‬שנים בתפקיד רכז (לא מנהל) שומריה‪ ,‬הוא עדיין מאמין שמה‬

‫שעמד אי אז‪ ,‬לפני שנים רבות מאוד‪ ,‬כבסיס האידאולוגי למוסד המפואר הזה‪ ,‬עדיין תקף ונכון‪ ,‬גם לחניכי דור ה ‪XYZ -‬‬

‫את דרכו החינוכית החל ירון כמורה ומחנך עוד כששומריה היה מוסד חינוכי ובית ספר תיכון‪.‬‬
‫"בשלהי דרכו החיבור של בית ספר ופנימיה לא היה טוב‪ ,‬התחיל להתפורר"‪ ,‬מסביר ירון‪" ,‬כוח האדם לא תמיד התאים והיה קשה מאוד לפתח ולטפח באופן מלא את‬

‫הלמידה ואת החינוך הבלתי פורמאלי באותה רמה‪ .‬היום כשיש הפרדה בין בית ספר ובין מחנך בלתי פורמלי‪ ,‬יש התמקדות והתמקצעות בכל אחד מן התחומים"‪.‬‬
‫מסיבות אלה ועוד רבות אחרות‪ ,‬אוחד בית הספר של שני המוסדות החינוכיים באזור – שומריה והרי אפריים והפך לתיכון אזורי משותף‪ .‬ירון המשיך את המסלול כמורה‬

‫ומחנך בתיכון‪ ,‬לצד עבודה חלקית בשומריה‪ ,‬שהמשיכה לפעול כמרכז לחינוך בלתי פורמאלי עבור ילדי האזור‪.‬‬

‫אג'נדה ורקורד‬

‫עם הקמת בית ספר תיכון אזורי התעורר הצורך לארגן מחדש את תחום החינוך הבלתי פורמאלי והמועצה הקימה את‬
‫"חברת הנעורים רעות"‪ .‬אנשדי משמר העמק‪ ,‬בדרכם הייחודית ביקשו לדבוק בשומריה‪ ,‬אחת מספינות הדגל שלהם‬

‫והמשיכו להפעיל אותה‪.‬‬
‫לשאלה שנשאלה כבר אז וחוזרת ועולה גם היום‪ ,‬למה ששומריה לא תצטרף מסגרת רעות של המועצה? משיב ירון את‬
‫אותה תשובה שכבר השיב בעבר‪" .‬לשומריה יש תפיסת העולם החינוכית שלה‪ ,‬היא פתוחה בפני ישובי המועצה ואין שום‬

‫סיבה לפרק אותה"‪.‬‬

‫הליבה ‪ -‬אוטונומיה‬

‫אז זה הרגע המתבקש‪ ,‬לדבר על האג'נדה‪" .‬פה מייצרים חינוך"‪ ,‬אומר ירון בנחישות‪" ,‬חינוך בלתי פורמאלי זו המסגרת היחידה‪,‬‬
‫שבה עוסקים בחינוך נטו‪ .‬קבוצה חינוכית‪ ,‬שבה הילדים מתנסים בכל מה שמזמנים החיים‪ .‬לכל קבוצת גיל בית משלה וצוות‬

‫חינוכי‪ ,‬שכולל שני אנשים‪ .‬לכל קבוצה תוכנית עבודה‪ .‬העיקרון‪ :‬חברת נעורים אוטונומית שלוקחת אחריות על כל מה‬
‫שקורה‪ .‬הצלחות‪ ,‬כישלונות‪ ,‬עשייה‪ ,‬פעילות‪ .‬אנחנו מהווים עבורם מערכת מלווה‪ ,‬מייעצת‪ ,‬מנחה ומכווינה"‪.‬‬

‫בפנימייה נמצאים כ – ‪ 200‬ילדים‪ ,‬ז' – יב'‪ ,‬מכלל ישובי המועצה‪ .‬ילדי משמר העמק‪ ,‬שיותר מ – ‪ 90%‬מהם בוחרים בפנימייה‪ ,‬כבר‬
‫אינם מהווים רוב‪ .‬בפנימיה ילדים ממשמר העמק‪ ,‬מגידו‪ ,‬גבעת עוז‪ ,‬היוגב‪ ,‬גלעד‪ ,‬מדרך עוז וילדים בודדים מיישובים נוספים‪.‬‬

‫גם לשאלת מיליון הדולר‪ ,‬למה עדיין ממשיכים בתנאי הפנימייה הכוללים לינה‪ ,‬יש לירון תשובה‬
‫נחרצת ומנומקת‪" ,‬אנחנו ממשיכים את האג'נדה שעמדה בבסיס המוסד החינוכי בעבר‪.‬‬
‫המגורים הם חלק מהתפיסה החינוכית‪ .‬זה שלהם‪ ,‬הם אחראים על המקום ועל ההתנהלות‪,‬‬
‫נמצאים פה בפועל וקובעים את אורח החיים‪ .‬נכון‪ ,‬לא לכל אחד מתאימה הטוטאליות ולכן‬
‫היום כל אחד מסתייע במערכת באופן הנכון לו‪ .‬הבחירה חופשית לגמרי‪ .‬לכל אחד עומדות‬
‫שתי אופציות מגורים‪ :‬פנימיה ובית ורובם מחלקים את זמנם בערך חצי חצי‪ .‬הליבה חברה‬
‫אוטונומית"‪ ,‬מדגיש ירון ומפרט‪" ,‬מה גורם לילד לעזוב את סביבת הבילויים‪ ,‬את בית ההורים‬
‫המאובזר והנוח ולבוא לגור פה תחת כללים וחובות‪ ,‬שלא בהכרח חלים עליו בבית ההורים‪.‬‬
‫אסור לעשן‪ ,‬אסור לשתות‪ ,‬יש חובת השתתפות מסויימת בפעילות וכדומה‪ .‬הוא בא בגלל‬
‫האוטונומיה‪ ,‬בגלל תחושת השייכות והיכולת לקחת אחריות ולקבל החלטות על חייו‪ .‬לנו זה‬

‫מאפשר לתת ולהכניס את כל התכנים שאנחנו חושבים שנכון וצריך לתת לילדינו"‪.‬‬

‫לשאלה הזהירה מאוד‪ ,‬האם אין משום טעם לפגם בהחזקת מערכת כל כך כבדה ויקרה‪ ,‬עבור ‪2000‬‬
‫ילדים‪ ,‬לאחר שעות הלימודים‪ ,‬משיב ירון באופן חד משמעי "השאלה היא לא למה אנחנו עושים את זה‪,‬‬
‫השאלה למה אחרים לא עושים את זה‪ .‬זה הנושא החשוב‪ ,‬המהותי והעיקרי‪ ,‬חינוך ילדינו‪ .‬במה נשקיע‬

‫אם לא בזה"?‬
‫ולראייה מספר ירון ששומריה נמצאת במצב של התפתחות וצמיחה‪" .‬אנחנו כבר במצוקת מקום מול‬
‫רמת הביקוש והיום מחפשים דרכים להתמודד עם זה‪ .‬כל הילדים בוחרים לבוא הנה וההורים מוכנים‬
‫לשלם‪ .‬אין פה הבדלים בין ילדי הקיבוץ לבין ילדים מיישובים אחרים וילדי ההרחבות‪ .‬כולם מחפשים את‬

‫אותו הדבר‪ .‬חברת נעורים ערכית‪ ,‬אוטונומית‪ ,‬איכותית"‪.‬‬
‫בשלב זה‪ ,‬בתום שתי קדנציות‪ ,‬על פי עקרונות הניהול בקיבוץ‪ ,‬יוצא ירון לשנת ‪ off‬להתאוורר‪ ,‬עדיין ללא‬

‫תוכניות מוגדרות ולנעליו יכנס עופר רימסקי‪.‬‬

‫מגידון | אוקטובר ‪7 2014‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12